Clicky


Vercauteren neemt opnieuw vier Volvo Trucks volumetrekkers in gebruik

Vercauteren neemt opnieuw vier Volvo Trucks volumetrekkers in gebruik
29-08-2017 17:14 | Nieuw Materieel | auteur Redactie [FE]

EKSAARDE(B) - Vercauteren Transport uit het Belgische Eksaarde nam zopas vier nieuwe Volvo Trucks FH X-Low trekkers in gebruik. Het bedrijf is gespecialiseerd in het vervoer per megaopleggers. De combinaties worden vooral ingezet voor de bevoorrading van de Volvo Trucks-fabriek in de Gentse haven. Begin 2018 volgen nog eens vier exemplaren.

"Mijn vader André Vercauteren was in 1974 een van de eerste transporteurs die instond voor de bevoorrading van de toen gloednieuwe fabriek. Nu pendelen onze vrachtwagens tussen toeleveranciers in België, Nederland en Duitsland enerzijds en de fabriek anderzijds. In de andere richting nemen ze leeggoed - de kratten waarin de onderdelen vervoerd werden - mee", legt Ann Vercauteren uit. Zij is met haar broers Bart en Geert zaakvoerder van het transportbedrijf.

De specialiteit van Vercauteren Transport is gepalletiseerd groepagevervoer met megatrailers. Die hebben een laadcapaciteit van 96m3 en een maximale insteekruimte. Naast de bevoorrading van de Volvo-fabriek bestaat de activiteit vooral uit transport voor automotive-bedrijven.

Volume, geen gewicht

De vloot telt 21 trekkers - allemaal Volvo Trucks - en een zeventigtal megatrailers. Onlangs zijn opnieuw vier exemplaren geleverd. Het gaat om FH 4x2 trekkers met een motor van 420 pk. "De meeste van onze trajecten zijn vlak en wij vervoeren vooral volume, geen gewicht. Een vermogen van 420 pk volstaat dus ruimschoots en biedt het voordeel dat het verbruik zo beter onder controle blijft", zegt Ann Vercauteren nog.

Bij Transport Vercauteren zijn de zuinigheid van de vrachtwagens en de brandstofbesparingen een prioriteit. Daarom gebruikt het bedrijf Dynafleet, het online wagenparkbeheersysteem van Volvo Trucks. "Wij gebruiken alle vier de modules: Fuel & Environment voor de verlaging van het brandstofverbruik; Driver Times voor de loonberekening; Positioning om de vrachtwagens beter te lokaliseren en de leveringen op te volgen; en Messaging om efficiënter met de chauffeurs te communiceren", legt Ann Vercauteren nog uit. "Wij ervaren in de praktijk dat Dynafleet het rendement verbetert en onnodige stilstand vermijdt".

Om zoveel mogelijk brandstof te besparen, hecht ze ook een groot belang aan de opleiding van het rijdend personeel. "De vrachtwagens worden slimmer en slimmer, maar tegelijkertijd vragen ze om een degelijke uitleg.  Gino Rogiest, de commercieel afgevaardigde van Nebim in Gent die ons de voertuigen verkocht, komt persoonlijk de chauffeurs opleiden", zegt Ann Vercauteren.

X-Low trekkers

De pas geleverde voertuigen zijn vier FH 4x2 X-Low trekkers. Dit betekent dat ze een extra laag chassis hebben en een koppelschotelhoogte van slechts 95,5 cm (of circa 92 cm nominaal tijdens het rijden). De 12,8 liter motor heeft een vermogen van 420 pk en een maximaal koppel van 2.100 Nm. Hij is gekoppeld aan een I-Shift versnellingsbak, die overigens nu standaard is op zo goed als alle voertuigen van de constructeur. De trekkers zijn uitgerust met de VEB+, de krachtigste motorrem van Volvo Trucks. Ze hebben een Globetrotter-cabine met dakspoilers en laterale deflectoren om de luchtweerstand en dus het verbruik nog meer te verminderen.