Clicky


PostNL ondervindt meer concurrentie

PostNL ondervindt meer concurrentie
07-08-2017 09:42 | Financieel | auteur ANP

DEN HAAG - PostNL ondervindt meer concurrentie op de postmarkt en ziet de volumes bij geadresseerde post verder dalen. Het postbedrijf is mede daarom voorzichtiger over zijn winstverwachting voor dit jaar, bleek maandag bij publicatie van de kwartaal- en halfjaarcijfers.

Volgens PostNL hangt de toegenomen concurrentie samen met het besluit van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) dat het postbedrijf verplicht zijn netwerk voor bulkpost open te blijven stellen voor andere bezorgers. Dit besluit, vanaf 1 augustus van kracht, heeft volgens het bedrijf sneller invloed op de resultaten dan verwacht. De impact op jaarbasis op de resultaten bedraagt naar verwachting tussen 30 miljoen tot 50 miljoen euro.

"We zien dat postvervoerders, geholpen door deze maatregelen, meer post verzamelen'', zo stelde topvrouw Herna Verhagen in een toelichting op de cijfers. PostNL had voor dit jaar een prognose uitgesproken voor een onderliggend bedrijfsresultaat van 220 miljoen tot 260 miljoen euro, maar denkt nu dat het resultaat aan de onderkant van die bandbreedte zal uitkomen.

PostNL is het oneens met het besluit van de ACM en stelde dat dit is gebaseerd op "regelgeving die niet aansluit op de werkelijkheid van een krimpende postmarkt''. Volgens het bedrijf zal het besluit de duurzaamheid van een duurzaam Nederlands postnetwerk beschadigen en resulteren in concurrentie ten koste van arbeidsvoorwaarden. De onderneming roept de politiek op om dit te voorkomen.

Het postvolume in Nederland bij PostNL ging in het tweede kwartaal met bijna 9 procent omlaag. De omzet zakte in dat segment naar 434 miljoen euro, van 453 miljoen euro een jaar eerder. Wel zag PostNL de inkomsten uit pakketbezorging stijgen, geholpen door meer pakketjes voor internetbestellingen. Inmiddels is e-commerce goed voor 36 procent van de omzet van het bedrijf, tegen 32 procent vorig jaar. PostNL denkt dat in 2020 circa 45 procent van de omzet uit e-commerce zal komen.

De gehele omzet kwam in het tweede kwartaal iets hoger uit dan een jaar eerder, op 836 miljoen euro, terwijl het onderliggend bedrijfsresultaat licht daalde tot 46 miljoen euro. Het bedrijf realiseerde in de afgelopen periode voor 16 miljoen euro aan kostenbesparingen.