Clicky


Europees spoorconsortium zet praktische stap vooruit in digitalisering

Europees spoorconsortium zet praktische stap vooruit  in digitalisering
06-07-2017 16:58 | Algemeen | auteur Redactie [FE]

DEN HAAG - Vandaag werd bekend dat een projectvoorstel van een consortium van intermodale operators, onder leiding van KNV samen met UIRR (de internationale promotor van intermodaal transport), positief door de Europese Commissie is beoordeeld en zal worden uitgevoerd.

Het innovatieproject heeft als doel om de elektronische uitwisseling van informatie over de geschatte aankomsttijden (Estimated Time of Arrival/ETA) real time uit te wisselen met alle vervoerspartners op een spoorgoederentraject. Twaalf reeds dagelijks rijdende intermodale shuttletreinen zullen over enkele maanden de vernieuwende aanpak in praktijk brengen. Drie van deze twaalf diensten rijden van/naar Rotterdam. Deelnemende operators zijn het Zwitserse HUPAC, het Duitse Kombiverkehr, het Oostenrijkse Rail Cargo Operator, het Belgische Lineas Intermodal en het Italiaanse CEMAT.

Digitalisering leidt tot kostenbesparing

De beschikbaarheid van betrouwbare informatie over de aankomsttijden van intermodale (container) treinen is van groot belang, omdat daarmee de gehele logistieke keten, en in het bijzonder het aansluitende vervoer over de weg, efficiënter kan worden ingericht. Zowel de verwachte kostenbesparing als een optimaal functionerende keten maken het lange afstandsvervoer van goederen per spoor aantrekkelijker.

Afspraken over uitwisseling van bedrijfsinformatie

De afspraken over de onderlinge uitwisseling van gegevens, die nodig zijn voor tracking en tracing van treinen en over geschatte aankomsttijden, kwamen tot stand bij de TENT-T conferentie, die op 21 juni 2016 in Rotterdam plaatsvond onder het Nederlandse EU-voorzitterschap. Deze conferentie resulteerde in een verklaring van alle Europese transportministers en brancheorganisaties in de spoorsector over verdere samenwerking op de Europese spoorgoederencorridors.

Het project, dat de werknaam ELETA heeft gekregen, geeft praktisch vervolg aan de genoemde TEN-T conferentie en maakt deel uit van initiatieven van de EU-lidstaten en de Europese Unie om de digitale uitwisseling van informatie tussen partijen in de spoorsector te bevorderen. ELETA, dat een begroting van 2,8 miljoen euro heeft, wordt uitgevoerd in nauwe samenwerking met Europese spoorbeheerders en spoorgoederenvervoerders in Duitsland, België, Italië, Zwitserland, Oostenrijk, Frankrijk, Spanje en Nederland.

EU lidstaten werken samen aan spoorgoederencorridors

De Europese spoorgoederencorridors zijn de backbone van het trans-Europese transport netwerk. Zij zorgen voor de aansluiting van Nederlandse havens en industrie op het Europese continent. Het Nederlandse Ministerie van Infrastructuur en Milieu werkt daarom intensief in nauwe samenwerking met de andere EU lidstaten aan de versterking van deze corridors en neemt daarin waar mogelijk het voortouw. De Europese steun voor het ELETA project is daarvan een mooi resultaat.