Clicky


DHL Express investeert ruim 12 miljoen in nieuw Service Center voor Rotterdam, Den Haag en omstreken

DHL Express investeert ruim 12 miljoen in nieuw Service Center voor Rotterdam, Den Haag en omstreken
30-06-2017 18:53 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie [FE]

DEN HOORN - DHL Express heeft een nieuw Service Center geopend op het bedrijventerrein Harnaschpolder aan de A4 in Den Hoorn. Vanuit dit Service Center worden de regio Rotterdam Den Haag met inbegrip van de Bollenstreek en kerngebieden als Leiden en Delft bediend als het gaat om internationale expreszendingen. Met de bouw is een investering gemoeid van ruim 12 miljoen euro.

Uit oogpunt van duurzaamheid is tijdens bouw en exploitatie van het Service Center toegewerkt naar een BREEAM-Excellent certificering en die werd bij de opening op 30 juni ook daadwerkelijk uitgereikt. Service Center Rotterdam-Den Haag is de eerste vestiging in het expresnetwerk dat dit ambitieuze keurmerk ontvangt.

Officiële opening

De vestiging op de Harnaschpolder werd vrijdag 30 juni in het bijzijn van klanten en relaties uit de regio geopend door wethouder Horlings van de gemeente Midden-Delfland en Ronald Leunisse, algemeen directeur van DHL Express in Nederland. Daarmee verwelkomde de wethouder het koeriersbedrijf en benadrukte dat de komst van DHL naar de Harnaschpolder de gunstige ligging van het bedrijventerrein aan de doorgetrokken A4 bevestigt.

Wethouder Horlings: ”Wij zijn blij met de komst van DHL naar het bedrijventerrein Harnaschpolder. Dit is goed voor onze werkgelegenheid en onderstreept de strategische ligging van het bedrijventerrein voor logistieke bedrijvigheid”. Ronald Leunisse onderstreepte het belang van de vestiging voor de verdere groei: “Met deze nieuwe vestiging in dit economische en politieke hart van ons land kunnen wij de groei die wij ervaren en ook de komende jaren nog verwachten op een duurzame manier faciliteren”.

In de nieuwe vestiging zijn de wereldwijde expresactiviteiten van DHL ondergebracht. Eerder vonden die plaats in Rotterdam en Den Haag waar overigens andere DHL-onderdelen gehuisvest blijven. Aansluitend aan de opening is er een dag waarop medewerkers hun families hun nieuwe werkplek tonen.

Duurzaamheid voorop

Het nieuwe Service Center, zoals de sorteercentra van DHL Express worden genoemd, heeft duurzaamheid in verschillende facetten toegepast. Zo voldoet het aan de vereisten van het BREEAM-NL keurmerk van het niveau ‘excellent’. Daarmee voldoet ‘Rotterdam-Den Haag’ aan duurzaamheidseisen op het vlak van onder meer gezondheid voor medewerkers, energie-en waterverbruik, toegepaste materialen en afvalverwerking.

Dit keurmerk is geheel in lijn met de ambitieuze duurzaamheidsdoelstellingen die DHL wereldwijd gesteld heeft waarbij de CO2 uitstoot in 2050 tot nul moet zijn teruggebracht. Naast slimme ‘groene’ vestigingen loopt het bedrijf voorop met de inzet van fietsen in met name steden. Daarnaast biedt deze nieuwste vestiging ook een kans aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

Op dit moment werken er tien medewerkers via Werkse!, een instantie die deze mensen begeleidt. Binnenkort wordt dat aantal verdubbeld.

Het Service Center beslaat zo’n 3000 m2 loods en kantoor. Het gehele dak is voorzien van zonnepanelen en daarmee wekt het Service Center ruim 80% van de benodigde stroom zelf op. Regenwater wordt opgevangen en gebruikt als spoelwater voor toiletten en het wassen van auto’s. Overal is energiezuinige led-verlichting. In het gebouw staat een automatische en energiebesparende sorteerinstallatie.

Naast personeelsruimtes beschikt de vestiging over ruime vergaderfaciliteiten en twee Pick-Up & Delivery Fingers met in totaal 60 docks voor het laden en lossen van bestelauto’s. Het vormt de uitvalsbasis voor 200 medewerkers die met zo’n 65 bestelauto’s, vijf vrachtwagens en negen parcycles (speciale bakfiets voor binnenstad) de regio Rotterdam en Den Haag bedienen. Binnenkort gaan er ook Cubicycles (containerbakfietsen met laadruimte van een kuub) en elektrische auto’s rijden.

Dagelijks worden er in het Service Center zo’n 8.500 internationale, tijdkritische expreszendingen verwerkt. De vestiging maakt onderdeel uit van het internationale netwerk van DHL Express, waarmee vanuit de regio alle belangrijke zakencentra in de wereld binnen 24 uur bereikt worden.

Shop voor particulieren

Het nieuwe Service Center aan Vrij Harnasch 21 in Den Hoorn huisvest ook een shop waar klanten en particulieren hun zendingen zelf kunnen afleveren en brengen. Naast de veelal zakelijke klanten biedt DHL Express namelijk ook particulieren de gelegenheid om expreszendingen wereldwijd te versturen.

Investeringen met het oog op groeiverwachtingen

De acht Service Centers van DHL Express in Nederland verwerken momenteel drie keer zoveel zendingen als amper tien jaar geleden. De groeiverwachtingen gaan uit van nog eens een verdubbeling in de komende tien jaar. Om deze aantallen te blijven verwerken, wordt het netwerk uitgebreid. Daaraan wordt nu al ruim twee jaar gewerkt met het grootste investeringsprogramma sinds DHL Express zich ruim veertig jaar geleden in Nederland vestigde.

Tot nu toe is er 45 miljoen euro geïnvesteerd in uitbreiding en vernieuwing van de Nederlandse vertakking van het internationale expresnetwerk. Inmiddels zijn de vestigingen op Schiphol en in Eindhoven en Apeldoorn grondig vernieuwd en uitgebreid en zijn er volledig nieuwe vestigingen gebouwd in Utrecht, Breda en nu in Den Hoorn. In totaal gaat het om acht vestigingen. In het wereldwijde expresnetwerk lopen de huidige investeringen in de honderden miljoenen.

De uitbreidingen bieden tevens de mogelijkheid innovaties te introduceren, die de processen efficiënter zullen maken en productiemiddelen duurzamer. Hierdoor kunnen koeriers eerder op pad en nemen klanten hun pakketten eerder op de dag in ontvangst.