Clicky


Wegwerkzaamheden verbreding A27 en A1 van start op 1 juli 2017

Wegwerkzaamheden verbreding A27 en A1 van start op 1 juli 2017
30-06-2017 09:51 | Weer en Verkeer | auteur Redactie [FE]

UTRECHT - Om de doorstroming te verbeteren, start Rijkswaterstaat op 1 juli 2017 met de verbreding van de A27 en A1. De werkzaamheden vinden plaats tussen Utrecht-Noord, knooppunt Eemnes en de aansluiting Bunschoten-Spakenburg. Naar verwachting zijn de werkzaamheden eind 2018 afgerond.

Op de A27 starten de wegwerkzaamheden vanaf Utrecht-Noord tot aan aansluiting Bilthoven en bij de aansluiting Hilversum tot aan het knooppunt Eemnes. Op de A1 starten de wegwerkzaamheden tussen de aansluitingen Soest en Eembrugge.

Om ervoor te zorgen dat het verkeer tijdens de werkzaamheden goed kan doorrijden, past aannemerscombinatie 3Angle de zogenoemde ‘3x90-maatregel’ toe. De 2 rijstroken worden tijdelijk vervangen door 3 rijstroken met een maximumsnelheid van 90 km/h. Zodra een wegdeel gereed is, rijden weggebruikers op de 3 nieuwe rijstroken direct 120 of 130 km/h.

Wat wordt verbeterd?

De A1 wordt over een lengte van 9,3 km verbreed. In beide richtingen komen 4 rijstroken en een vluchtstrook. Ook de A27 wordt verbreed over een lengte van 14,2 km. Op dit deel van de snelweg komen in beide richtingen 3 rijstroken en een vluchtstrook. Beide trajecten worden voorzien van stil asfalt (tweelaags zoab).

Tussen de aansluitingen Utrecht-Noord en Bilthoven komt daarnaast een spitsstrook. Ook worden de op- en afritten bij Hilversum en Bilthoven aangepast, evenals een aantal viaducten. Er wordt hierbij rekening gehouden met de omgeving. Zo komen op sommige plekken nieuwe geluidschermen en oversteekplekken voor dieren.

Amiranda Abbes, projectmanager van het project: 'Door de A27 en A1 aan te pakken, maken we de regio beter bereikbaar en het wonen én werken in de regio Utrecht en Amersfoort aangenamer. Bij dit project is gezocht naar slimme bouwmethoden waardoor hinder voor de omgeving zo minimaal mogelijk is en de doorstroming op de weg maximaal wordt gefaciliteerd. Daarnaast besteden speciale aandacht aan de natuur. Ik kijk uit naar een goed proces in samenwerking met de omgeving en een mooi eindresultaat.'

Aandacht voor de leefomgeving

Over een lengte van 11 km komen geluidschermen langs de weg. Zo blijft de geluidsbelasting voor omwonenden overal binnen de wettelijke norm. Tijdens de wegwerkzaamheden wordt de hinder voor omwonenden, weggebruikers en dieren zoveel mogelijk beperkt. Zo plaatst de aannemer de geluidschermen in veel gevallen voordat het werk aan de weg begint. Zo houden deze schermen ook al tijdens het werk weg- en bouwgeluiden tegen. Zowel tijdens als na de werkzaamheden worden de effecten op de omgeving nauwgezet in de gaten gehouden.

Meerwaarde voor natuur

De A27 doorkruist gebieden waar bijzondere dieren en planten leven. Daarom krijgt de natuur in het projectgebied ook veel aandacht. Zo wordt er een grote faunatunnel aangelegd bij Monnikenberg en komen er voor boommarters veilige oversteekplaatsen. Reptielen die in het werkgebied leven, zijn verhuisd naar nieuwe en bestaande leefgebieden.

Onderdeel van een groter geheel

De wegen rond Utrecht vormen samen de draaischijf van Nederland: vanuit hier rijdt het verkeer vanuit de Randstad naar de rest van Nederland en andere landen. Bovendien werken en wonen veel mensen in de regio Utrecht. De verkeersvoorspellingen geven aan dat de verkeerssituatie in de toekomst verslechtert als er niets gedaan wordt. Voor de regio staan er daarom verschillende projecten in de planning. Na de verbreding van de A27 en de A1 volgt de aanpak van Knooppunt Hoevelaken bij Amersfoort in de periode van 2019 tot 2023/2025. Daarna volgt de Ring Utrecht A27 en A12 in de periode van 2018 tot 2026. Deze aanpassingen moeten zorgen dat er in de regio’s Utrecht en Amersfoort minder files staan en zo de doorstroming verbetert.

Borden langs de weg geven de omleidingsroutes aan. Door onvoorziene omstandigheden zoals het weer kunnen werkzaamheden worden uitgesteld.