Clicky


TLN: Digitaal aanvraagloket tachograaf KIWA werkt slecht

TLN: Digitaal aanvraagloket tachograaf KIWA werkt slecht
15-06-2017 11:31 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie [FE]

ZOETERMEER - Het sinds 17 mei operationele nieuwe aanvraagportal voor tachograafkaarten van KIWA, dat de tachograafkaarten namens de overheid uitgeeft, werkt verre van goed. Deze conclusie moet TLN helaas trekken op basis van klachten, ervaringen en hulpvragen van leden, die massaal binnenstromen. Voor TLN is de maat meer dan vol en ze roept de Inspectie Leefomgeving en Transport én de staatssecretaris van I&M dringend op om in te grijpen. De overheid zou het bedrijfsleven moeten faciliteren, niet beperken.

KIWA zeer slecht bereikbaar

De problemen die transportbedrijven melden zijn legio: het aanvraagportaal is niet bereikbaar, gegevens kunnen niet worden geüpload, aanvraagformulieren raken zoek, telefonische wachttijden van meer dan een uur, enzovoorts.

Arthur van Dijk, voorzitter van TLN, zegt hierover: “De staatssecretaris en de Inspectie Leefomgeving en Transport zijn nu aan zet. Het is onacceptabel dat bedrijven die tijdig een complete aanvraag doen, hun chauffeurs moeten thuishouden, omdat zij door een slechte prestatie van KIWA niet op tijd over een geldige bestuurderskaart beschikken om aan hun registratieplicht van de rij- en rusttijden te voldoen.”

Deze week publiceerde Transport Online nog de ervaring van transportondernemer Deijle die wekenlang moest wachten op een bestuurderskaart.

Problemen melden bij TLN

TLN roept haar leden op om de problemen te melden die zij ervaren bij de aanvraag van tachograafkaarten. Hoe meer valide klachten, hoe duidelijker voor de politiek wordt dat het inmiddels de hoogste tijd is dat er stappen gezet worden.