Clicky


Ship-to-ship LNG-bunkerdiensten gestart in de haven van Zeebrugge

Ship-to-ship LNG-bunkerdiensten gestart in de haven van Zeebrugge
14-06-2017 10:37 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie [FE]

ZEEBRUGGE - Het bunkerschip ENGIE Zeebrugge heeft in de haven van Zeebrugge LNG (liquefied natural gas - vloeibaar aardgas) als scheepsbrandstof geleverd aan M/V AUTO ECO en M/V AUTO ENERGY, de twee nieuwe LNG-aangedreven PCTC-schepen (pure car and truck carrier) van UECC. De LNG-bunkeroperaties vonden gelijktijdig plaats met cargo-operaties op de PCTC’s.

ENGIE Zeebrugge, 's werelds eerste speciaal gebouwd LNG-bunkerschip, kwam na een eerste vaart van 38 dagen begin april aan in Zeebrugge na oplevering door Hanjin Heavy Industries & Construction Co. Ltd. in het Zuid-Koreaanse Busan. Het schip verleent nu wekelijks zijn diensten aan de PCTC’s van UECC en is het eerste LNG-bunkerschip ter wereld dat regelmatig ship-to-ship bunkerdiensten levert. ENGIE Zeebrugge laadt LNG op de LNG-terminal van Fluxys, waar recent een tweede steiger in gebruik werd genomen die specifiek werd ontworpen om ook zeer kleine LNG-schepen te kunnen ontvangen.

ENGIE Zeebrugge is een joint venture van ENGIE, Mitsubishi Corporation, NYK Line en Fluxys. Het schip heeft een LNG-capaciteit van 5000 m³ en zal onder het merk Gas4Sea alle soorten scheepvaartklanten in Noord-Europa bedienen vanuit zijn thuishaven Zeebrugge.

De commerciële merknaam Gas4Sea werd in september 2016 gelanceerd door ENGIE, Mitsubishi Corporation en NYK Line om het gebruik van LNG te promoten en te ontwikkelen als een duurzaam alternatief voor traditionele scheepsbrandstoffen op basis van aardolie.

De eerste schip-tot-schipbunkeroperaties vormen een mijlpaal in de ontwikkeling van de ontluikende LNG-bunkermarkt. Om ruimer voet aan de grond te krijgen is samenwerking met veel stakeholders vereist: industriële bedrijven, constructeurs, regulatoren, havenautoriteiten en rederijen. Via hun gezamenlijke inspanningen willen de betrokken bedrijven en autoriteiten in de scheepvaart de uitstoot van CO2 en schadelijke emissies voor de gezondheid beperken en het gebruik van alternatieve brandstoffen in het kader van de Europese strategie voor duurzame mobiliteit kracht bijzetten.