Clicky


TLN roept gemeente Zuidplas op om afsluiting Middelweg uit te stellen

TLN roept gemeente Zuidplas op om afsluiting Middelweg uit te stellen
07-06-2017 09:17 | Weer en Verkeer | auteur Redactie [FE]

MOORDRECHT - Met ingang van vandaag wordt de Middelweg in Moordrecht afgesloten voor het gemotoriseerde verkeer dat vanaf de Moordrechtboog (N457) de Middelweg op wil rijden. Alleen landbouwvoertuigen mogen er nog door. Verkeer dat komt vanaf de Middelweg kan nog wel naar de Moordrechtboog rijden. TLN is onaangenaam verrast door deze maatregel, waarvan de gevolgen voor ondernemers aan de Middelweg en de Bredeweg disproportioneel groot zijn, terwijl er geen overleg heeft plaatsgevonden met de brancheorganisatie.

Een oproep van TLN om afgelopen vrijdag in overleg te treden, is door de gemeente afgewezen. TLN wil graag dat in ieder geval de ondernemers aan de Middelweg en de Bredeweg via de Moordrechtboog normaal bereikbaar blijven. Daarnaast wil TLN graag samen met de betrokkenen en gemeente om tafel om een voor iedereen acceptabele oplossing te vinden, bijvoorbeeld met een inrijverbod voor vrachtverkeer, met uitzondering van bestemmingsverkeer.

Gewenningsperiode

TLN heeft begrip voor het feit dat de gemeente iets wil doen aan de schade en de hinder die worden veroorzaakt door lokaal onbekende vrachtautochauffeurs, die ondanks de nieuw gerealiseerde Moordrechtboog, nog steeds via de Middelweg en de Bredeweg het Distripark A12 willen bereiken vanaf de A20 (en vice versa) en vervolgens vastlopen voor de nieuwe voor hen te lage tunnel op de Bredeweg.

Het vrachtverkeer wordt geacht om via de Moordrechtboog en de A12 te rijden, wat van lokaal onbekende en met name buitenlandse chauffeurs enige gewenning vraagt. De Middelweg afsluiten voor alle verkeer, waardoor het vrachtverkeer, dat vanaf de A20 naar de Middelweg en de Bredeweg wil rijden via de Parallelweg-Noord langs de A20 wordt geleid, is wel een heel ongewenste maatregel.

Omleidingsroute wel veilig?

De Parellelweg-Noord is erg smal, er rijden fietsers op de rijbaan en er zit bovendien op een deel van de weg een aslastbeperking van 4,8 ton. De gemiddelde vrachtauto is veel zwaarder. De aslastbeperking wordt nu plotseling door de gemeente weggehaald. TLN vraagt zich af of dat wel veilig is.

Bovendien zorgt de omleidingsroute voor extra reistijd en navenante extra kosten voor ondernemers. Bij de gemeente blijkt niet bekend te zijn hoeveel vrachtauto’s van de omleidingsroute gebruik zullen moeten gaan maken. Daarmee lijkt de belangenafweging onvolledig. De wegafsluiting gaat naar verwachting nog maanden duren.

Eerst overleg, dan pas afsluiten

Als de maatregel morgen toch wordt ingevoerd, ziet TLN zich genoodzaakt te onderzoeken welke juridische mogelijkheden er zijn om de wegafsluiting van de baan te krijgen of de gemaakte extra kosten van ondernemers op de gemeente te verhalen. TLN gaat veel liever samen met getroffen ondernemers, de gemeente en de provincie om tafel om de problemen te bespreken en de mogelijk te nemen maatregelen, voordat de wegafsluiting wordt ingevoerd.