Clicky


Werknemers DHL leggen klantenservice plat

Werknemers DHL leggen klantenservice plat
31-05-2017 19:01 | Arbeidsvoorwaarden | auteur Redactie [FE]

UTRECHT - Werknemers van DHL Express en DHL Aviation hebben vandaag enkele keren het callcenter van hun werkgever voor korte tijd overbelast, in een actie voor meer loon en minder onzeker werk in de nieuwe cao. De klantenservice in Nederland was daardoor slecht bereikbaar voor klanten. De werknemers geven op deze manier een signaal af dat het bedrijf snel in moet gaan op de eisen van de bonden voor een nieuwe cao.

"We hebben een eerste vriendelijke actie gehad, maar dat hielp onvoldoende. Deze actie laat zien dat werknemers bereid zijn ook verder te gaan, nu dat nodig blijkt", zegt Reinier Stroo van FNV Transport & Logistiek.

Actievoerders belden rond 16.15 uur en 17.00 uur met tientallen tegelijk naar het callcenter. De eerste keer met verzoeken om informatie over pakjes die ze vandaag bezorgen. De tweede keer om aan hun collega’s aan de andere kant van de lijn uit te leggen waarom ze actie voeren. Klanten die belden stonden daardoor lang in de wacht of konden tijdelijk niet geholpen worden. De dagelijks gemeten prestaties van klantenservice kelderden zienderogen; een effect dat tot in het hoofdkantoor in Bonn gemeten wordt.

Hoger loon en meer echte banen

De FNV vindt dat werknemers nu een fatsoenlijke loonsverhoging verdienen na jaren van magere loonstijgingen. Ook moeten er meer echte banen komen. DHL is tot nu toe onvoldoende bereid om op de eisen van de bond in te gaan. Reinier Stroo: "Medewerkers willen beloond worden voor hun harde werken in economisch goede tijden. Aan de onderhandelingstafel werd ons verweten dat werknemers graaiers zijn. Dat is de wereld op zijn kop."

Onder de cao DHL Express Nederland vallen 1200 medewerkers