Clicky


Transport en Logistiek Vlaanderen reageert gemengd op nieuwe EU-transportregels

Transport en Logistiek Vlaanderen reageert gemengd op nieuwe EU-transportregels
31-05-2017 16:59 | België | auteur Redactie [FE]

BRUSSEL - TLV verwelkomt de EU-voorstellen die als Europese oplossingen het hoofd moeten bieden aan onwettige en oneerlijke concurrentie, in de plaats van nationale maatregelen. Sommige voorstellen houden positieve beloftes in, terwijl andere vrees opwekken voor administratieve lasten en bijkomende kosten. TLV zal samen met UETR in het Europees Parlement en de Raad deelnemen in de procedure om de belangen van de Vlaamse vervoerders beter gewaarborgd te zien.

TLV is zeer ingenomen met de uitbreiding van het toepassingsgebied van de wetgeving voor de toegang tot het beroep van wegvervoer naar voertuigen onder 3,5 ton. Tot op heden was dit steeds belangrijker marktsegment volledig zonder EU-brede aanpak. TLV hoopt op een maximale uniformiteit in heel Europa.

Op het gebied van de strijd tegen postbusfirma’s is TLV het eens met de instelling van aanvullende controle-instrumenten en verplichtingen voor de lidstaten. TLV staat achter de logica van minimale tewerkstelling in het land van vestiging in functie van de grootte van het transportbedrijf. TLV wil wel niet weten van meer administratieve lasten voor de bestaande bedrijven die helemaal geen postbusfirma zijn.

Het symbolische dossier van cabotage is ook belangrijk voor TLV. Afdwingbaarheid van de regels is de belangrijkste vereiste voor de Vlaamse transporteurs. Het maximale aantal cabotage operaties schrappen is een voorstel dat TLV zelf heeft gedaan samen met UETR, uiteraard in combinatie met een kortere periode waarin cabotageoperaties toegelaten zijn, na het lossen van een internationale lading.

Even belangrijk is het sociale probleem van het detacheren van werknemers. Het feit dat een sectorspecifieke EU-oplossing wordt voorgesteld, mag dan wel op zich positief zijn. Maar TLV vreest echter een zware administratieve last voor alle transporteurs wiens bestuurders meer dan 3 dagen per maand in een andere lidstaat actief zijn.

TLV wijst er op dat de loonkost nergens hoger ligt dan in België en dat het buitenland voor een Belgische vervoerder nooit ver is. De Vlaamse transporteurs verwelkomen het verdwijnen van de verplichting tot het hebben van een vertegenwoordiger in elke lidstaat. TLV dringt ook aan op een echt uniforme meldingsprocedure voor alle landen in plaats van nationale procedures en verplichtingen.

Wat de normale wekelijkse rust betreft, noteert TLV dat er “passende accommodatie buiten de cabine” zal moeten gegeven worden indien die rust genomen wordt weg van de woonplaats van de chauffeur. Tegelijk is de vaststelling dat de overgrote meerderheid van de vrachtwagenchauffeurs elke wekelijkse rust gewoon thuis doorbrengt. TLV vreest voor omkering van de bewijslast en kan niet accepteren dat pakweg de partner van de chauffeur elke week schriftelijk moet bevestigen dat de chauffeur thuis heeft geslapen.

De EU-voorstellen lijken ook de verplichting met zich te brengen dat alle chauffeurs bij elke rijtijdonderbreking op hun tachograaf de landcode zullen moeten ingeven van het land waarin ze zich bevinden na het binnenrijden van dat land. Of deze verplichting realistisch en controleerbaar is, blijft de vraag. TLV wil in elk geval niet dat de verplichting zou leiden tot het creëren van bijkomende kosten voor de KMO's.

TLV zal in de komende maanden samen met de UETR nauw samenwerken met het Europees Parlement en de Raad om haar standpunten in de verschillende onderwerpen te verduidelijken en de belangen van de Vlaamse KMO-wegvervoerbedrijven te verdedigen. De nu gestarte procedure zal vermoedelijk meerdere jaren aanslepen. De nieuwe regels zijn in elk geval nog niet voor morgen.