Clicky


'Geef HSL aan ProRail'

'Geef HSL aan ProRail'
18-05-2017 11:40 | Algemeen | auteur ANP

UTRECHT - ProRail moet het volledige beheer krijgen over het HSL-traject. Nu nog ligt het uitvoerende deel bij Infraspeed.

"Met de HSL gaat het prut', zei topman Pier Eringa van de spoorbeheerder donderdag tijdens de presentatie van het jaarverslag 2016. "Den Haag kan nu alvast de boetebrief voor dit jaar schrijven, want de punctualiteit gaan wij weer niet halen. En dat willen we niet meer", zei hij.

De rol van ProRail op dit traject noemt hij 'sneu'. "Wij hebben hem niet mogen maken, maar worden er wel dagelijks mee geconfronteerd. Het moet anders." De HSL moet naar hetzelfde niveau als het hoofdnet waar 90 procent van de treinen op tijd rijdt.

Volgens de spoorbeheerder is alles rond de spoorlijn in het verleden veel te ingewikkeld gemaakt.

Om op dit traject meer treinen stipt te laten rijden, moet er één beveiligingssysteem komen. Dat is nu nog niet het geval en doet een machinist niets anders dan verschillende beveiligingssystemen in de gaten houden.

Ook de wind speelt het bedrijf parten. De verschillende spanningen op de bovenleiding en de sporenlayout moeten worden aangepakt. Dat kost veel geld. "Hoeveel is nog niet duidelijk, maar het gaat erom hoeveel waarde je hecht aan de prestaties. Als je ambitie hebt, moet je er genoeg geld voor over hebben", aldus financieel directeur Hans van Leeuwen.

De Nederlandse Spoorwegen zien wel wat in de plannen van ProRail met de HSL. "Ik steun Pier Eringa van ProRail in het streven om het beheer en onderhoud te vereenvoudigen in het belang van onze reizigers. Elk voorstel daartoe moet serieus en in goed overleg opgepakt worden", aldus NS-baas Roger van Boxtel.

Infraspeed heeft nog een concessie tot 2031.