Clicky


ACEA: multi-merk platooning waarschijnlijk tegen 2023 mogelijk

ACEA: multi-merk platooning waarschijnlijk tegen 2023 mogelijk
12-05-2017 10:56 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie [FE]

AMSTERDAM/BRUSSEL - Deze week heeft ACEA secretaris-generaal Erik Jonnaert, aan de beleidsmakers in het Europees Parlement de ‘EU Roadmap for Truck Platooning’ aangeboden. De Roadmap biedt een overzicht van de noodzakelijke stappen om multi-merk platooning per 2023 mogelijk te maken.

Erik Jonnaert: “De technologie voor platooning met trucks van hetzelfde merk is nu al beschikbaar, maar het is logisch dat klanten voertuigen van verschillende merken willen inzetten, dus ons volgende doel is om multi-merk platooning te introduceren.”

“Tegen 2023 moet het mogelijk zijn om met multi-merk platoons internationaal transport door de hele EU te kunnen verzorgen, zonder specifieke uitzonderingsbepalingen bij het passeren van grensovergangen. Tevens wordt het dan voorstelbaar dat chauffeurs van ‘volgende’ voertuigen rusttijd nemen.”

Volledig autonoom rijdende trucks zullen pas op een later moment volgen, benadrukte Jonnaert.

Fabrikanten verkennen inmiddels de businesscases met de logistieke sector, maar er zijn factoren buiten de invloed van de industrie. “Daarom is het van belang dat we de samenwerking versterken tussen alle betrokken spelers, inclusief de wegbeheerders, transporteurs, regelgevers en verzekeraars en in het bijzonder de beleidsmakers.”

Europa zal eerst de ondersteunende wet- en regelgeving moeten ontwikkelen, voordat truck platoons een vertrouwd gezicht zullen worden. “Beleidsmakers zullen dus nieuwe regels moeten opstellen, bestaande wetgeving aanpassen en internationale en Europese regels moeten harmoniseren.”

Regeringen moeten stimulansen introduceren om truck platooning door de markt te laten oppakken. Bijvoorbeeld korting op tol en belasting, CO2-bonussen of flexibiliteit in rij- en rusttijden.