Clicky


Emirates voelt concurrentie en sterke dollar

Emirates voelt concurrentie en sterke dollar
11-05-2017 10:33 | Zakelijk Nieuws | auteur ANP

DUBAI - Luchtvaartmaatschappij Emirates heeft de winst afgelopen jaar zien kelderen. Felle concurrentie dwong het Arabische bedrijf zijn ticketprijzen aanzienlijk te verlagen. Daarnaast zorgde de relatief dure dollar ervoor dat de kosten flink opliepen. Dat maakte moederbedrijf Emirates Group donderdag bekend.

Emirates vervoerde in het eind maart afgesloten boekjaar een recordaantal van dik 56 miljoen passagiers. Dat betekent een groei van 8 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. Door lagere prijzen en het drukkende effect van de sterke dollar bleef de omzet evenwel steken op het niveau van een jaar eerder, omgerekend ruim 21 miljard euro. De vrachtomzet daalde met 5 procent tot 2,7 miljard euro, ondanks een volumegroei van 3 procent.

De grootste van de zogenoemde Golfmaatschappijen breidde de passagierscapaciteit afgelopen jaar met 10 procent uit. De vraag nam niet sterk genoeg toe om al die extra stoelen te vullen. De gemiddelde bezettingsgraad, een belangrijke graadmeter van efficiëntie in de luchtvaart, daalde tot iets meer dan 75 procent. Ter vergelijking: bij KLM was vorig jaar gemiddeld ruim 87 procent van de stoelen gevuld.

De kosten liepen afgelopen jaar met 8 procent op, mede door de uitbreiding van het vluchtaanbod. De winst bedroeg omgerekend 325 miljoen euro. Dat is ruim 80 procent minder dan een jaar eerder. Nadelige wisselkoerseffecten kostten het bedrijf zo'n 525 miljoen euro.