Clicky


Sub-Sectorraad FNV Transport en Logistiek legt onderhandelingsresultaat negatief voor aan leden

Sub-Sectorraad FNV Transport en Logistiek legt onderhandelingsresultaat negatief voor aan leden
09-05-2017 13:37 | Arbeidsvoorwaarden | auteur Redactie [FE]

LEEUWARDEN - Afgelopen zaterdag heeft de Sub-Sectorraad FNV Transport en Logistiek unaniem besloten om het onderhandelingsresultaat niet positief aan de leden voor te leggen, een flinke meerderheid vindt zelfs dat het negatief voorgelegd moet worden, dit zal dan ook gebeuren bij de schriftelijke stemming die er gaat komen.

De redenen zijn volgens de raad divers: "Als je het nu voorliggende onderhandelingsresultaat vergelijkt met het eindbod van TLN wat daar aan vooraf ging dan zou je kunnen zeggen dat het een verbetering is. Maar wanneer je het vergelijkt met onze huidige CAO dan is het op alle punten, behalve het loon, een achteruitgang. Laat staan wanneer je het vergelijkt met ons uitgangspunt voordat de onderhandelingen begonnen. Uitgangspunten die door een groep kaderleden zijn opgesteld in nauwe samenspraak met leden en niet leden."

"Sinds mensenheugenis is het chauffeurs een doorn in het oog dat wij, anders dan andere sectoren geen 8-urige werkdag hebben maar een 40-urige werkweek. Dit houdt in dat je niet 8 uur per dag gegarandeerd hebt maar 40 uur in de week. Elke CAO-onderhandeling in de afgelopen decennia is dit aan de orde gekomen en telkens was het antwoord van werkgevers dat zij dan zouden gaan eisen dat de werkgarantie naar 160 uur in de 4 weken zou gaan. Zo hielden ze elkaar in evenwicht."

"In het voorliggende resultaat staat dat wanneer een chauffeur wensen heeft omtrent zijn of haar werkdagen/uren er in dat geval naar een 160 uur/4 weken garantie komt, dus af van de 40 uur per week. Velen van jullie, bij voorbeeld in de winkeldistributie, hebben afspraken over te werken dagen of willen dat graag ivm kinderen, mantelzorg enz. Deze mensen zouden dus naar een 160/4 regeling gaan. Bovendien is onze vrees dat er wanneer deze mogelijkheid er is, werkgevers hun medewerkers “vrijwillig” gaan verplichten om met deze 160/4 regeling akkoord te gaan. We weten allemaal welke middelen werkgevers daarvoor aanwenden: verlies vaste auto, afspraken omtrent uitgeplande dagdelen niet langer honoreren enz. Zolang er in de CAO geen sprake is van deze 160/4 regeling op welke wijze dan ook, is het voor de CAO handhavers simpel: Het mag niet. Met wat er nu voorligt ontstaat er een schemergebied waarbij de vrijwilligheid onderwerp kan worden van de discussie. Dit is het begin van een 160/4 regel voor iedereen.", aldus de Sub-Sectorraad.

"Maar er is nog een reden waarom deze 160/4 regel uit onze CAO moet blijven. Volgende maand komt de EU met nieuwe voorstellen met betrekking tot het rijtijdenbesluit. Uit uitgelekte berichten is duidelijk geworden dat de wijzigingen een legalisering van “social dumping” gaat inhouden. Onder andere komt er een mogelijkheid om meerdere weekendrustperiodes achter elkaar te verkorten. Je kan je voorstellen wat dat betekent in combinatie met de 160/4 regeling in het onderhandelingsresultaat: drie weken je het schompes werken en dan een week naar huis, zoals vele Oost Europese chauffeurs nu doen. Waar wij nu nog enigszins door de CAO hiertegen beschermd worden valt dat straks dus ook weg. Verontrustend!"