Clicky


HBM presenteert complete testoplossing voor de elektrische aandrijving van schepen

HBM presenteert complete testoplossing voor de elektrische aandrijving van schepen
02-05-2017 11:12 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie [FE]

AMSTERDAM - HBM (Hottinger Baldwin Messtechnik), producent van innovatieve meetapparatuur, is een van de deelnemers tijdens de Electric & Hybrid Marine World Expo die op 6 t/m 8 juni in de Amsterdam RAI wordt gehouden. HBM is te vinden op stand E7110 en vestigt haar aandacht op het onder andere voor de maritieme sector ontwikkelde eDrive-pakket.

De basis van het systeem is een (draagbare) data- en transient recorder uit de Genesis HighSpeed-serie die in combinatie met een digitale koppelmeter, temperatuursensoren en toepassingsgerichte software een krachtig en integraal test- en analysesysteem voor elektrische en hybride motoren vormt.
 
Het eDrive-pakket dat HBM op de Electric & Hybrid Marine World Expo laat zien, is een integrale oplossing voor het meten van (elektrisch)vermogen, koppel, toerental en andere parameters in hybride en elektrische aandrijvingen. Het systeem is geschikt voor het meten van meerfasige maritieme elektrische of hybride voortstuwingssystemen met lage, middelhoge en hoge spanning.

Het complete systeem wordt direct naast de elektrische motor geplaatst, terwijl de bediening via een optische Ethernet-interface vanaf de PC kan plaatsvinden. De gebruikers kunnen continu meetdata opslaan met een sampling rate tot 2 MS/s.


 
Deze meetdata is afkomstig van een flexibel aantal kanalen, die afhankelijk van de toepassing samengesteld kunnen worden. Eén systeem kan uitgevoerd worden met 102 kanalen voor spanning en stroom (51 elektrische vermogensmetingen) met spanningen tot 1.000 volt en met gepatenteerde 0,1% accurate probes zelfs tot 5KVrms.

Nog hogere spanningen zijn mogelijk gebruikmakend van een glasvezel gebaseerd isolatiesysteem. Daarnaast kunnen tot zes meetpunten voor koppel en toerental worden aangesloten (te denken aan analyse van volledige aandrijflijnen met bijvoorbeeld transmissies). Naar wens kunnen kanalen voor het meten van trilling, temperatuur en CAN-bus toegevoegd worden.
 
Het systeem beschikt over alle benodigde functionaliteiten van een power analyzer zoals het berekenen van verschillende vermogens, vermogensverliezen en rendementen en is dankzij het modulaire concept inzetbaar voor meer complexe aandrijflijnen.

Daarnaast maakt de continu opslag van ruwe meetdata het mogelijk om meer geavanceerde analyses en verificaties uit te voeren. Het HBM eDrive systeem biedt dus niet alleen de efficiëntie van de aandrijflijn als een resultaat, maar ook de gereedschappen om verliezen op verschillende punten te begrijpen en daarmee te aandrijflijn te verbeteren.


 
Voor toepassing aan boord van schepen heeft HBM een speciale koppelmeetflens ontwikkeld, de T40MAR. Deze is ook op de Electric & Hybrid Marine World Expo te zien. De T40MAR is samen met de MP60-meetelektronica volgens internationale scheepvaartnormen gecertificeerd voor gebruik in scheepsaandrijvingen. Hierdoor is de opnemer niet alleen geschikt voor testdoeleinden, maar ook als integraal deel van de scheepsaandrijving inzetbaar.

De koppelmeetflens meet koppels tot 400 k·Nm. Samen met het toerental kan hieruit nauwkeurig het asvermogen bepaald worden. Dit zijn belangrijke gegevens voor het monitoren en regelen van de aandrijving. Op basis van deze waarden kan het regelsysteem afhankelijk van de vaaromstandigheden de meest optimale werking van de motor garanderen. Daardoor kan een aanzienlijke brandstofbesparing bereikt worden. Ook kan het systeem hiermee overbelasting van de motor voorkomen.
 
Op de eerste dag van de beurs, dinsdag 6 juni om 11.00 uur, geeft Jyri Niinistö, sales engineer van HBM Finland, een presentatie over geavanceerde mapping (het in kaart brengen van eigenschappen van de aandrijving onder verschillende omstandigheden) van met inverters aangedreven elektromotoren.

Waar eenvoudige efficiency maps basisinformatie geven over de beste omstandigheden voor elektrische aandrijvingen, brengen geavanceerde maps voor bijvoorbeeld ijzer- en koperverliezen en MTPA-trajecten (Mean Torque Per Ampere) een veel dieper inzicht in de inverter en de elektromotor.

Maps zijn basisinstrumenten om de werking van aandrijvingen beter te begrijpen, maar ze waren tot op heden helaas moeilijk en tijdrovend om te maken. De eDrive oplossing van HBM maakt het mogelijk deze maps binnen enkele minuten te genereren, waardoor kostbare tijd in de testbank bespaard wordt. Zelfs in complexe setups met 6-, 9- of zelfs 12-fasige motoren of aandrijvingen met meerdere motoren en/of transmissies.
 
De Electric & Hybrid Marine World Expo, die op 6, 7 en 8 juni plaatsvindt, geeft een overzicht van de nieuwste technologie en systemen voor elektrische en hybride aandrijving van schepen. Het evenement richt zich op ontwerpers van voortstuwingssystemen, scheepseigenaren en -operators, de marine, botenbouwers, motorfabrikanten en scheepsarchitecten.

Het evenement bestaat uit een uitgebreid lezingenprogramma en een expositie van zo´n 130 bedrijven. Voor de maritieme sector is elektrische aandrijving een uitstekende manier om het transport over water duurzaam te maken; zeker nu steeds meer landen een strengere emissiewetgeving hanteren, die een eind moet maken aan luchtvervuiling door scheepsdiesels.