Clicky


Aantal verkeersdoden blijft stijgen

Aantal verkeersdoden blijft stijgen
02-05-2017 02:00 | Ongevallen | auteur ANP

DEN HAAG - Het aantal mensen dat in het verkeer om het leven is gekomen, is vorig jaar opnieuw gestegen. In 2016 overleden 629 mensen, acht meer dan in 2015. Dat blijkt uit gegevens van het CBS. In 2015 werd ook al een stijging gemeld, die fors uitviel ten opzichte van 2014 (+51).

Onder autobestuurders vielen naar verhouding de meeste slachtoffers (30 procent), vooral onder automobilisten tussen de 18 en 25 jaar en boven de 75 jaar. 231 inzittenden van personenauto's kwamen om het leven, van wie 186 achter het stuur zaten en 45 passagier waren. Onder fietsers vielen 189 dodelijke slachtoffers en onder voetgangers 51.

Verder kwamen 45 motorrijders, 41 brom- en snorfietsers, 38 scootmobielrijders, 23 mensen in bestelauto's, zes mensen in een vrachtwagen en drie mensen in een brommobiel om het leven. Twee verkeersdoden vallen in de categorie overig of onbekend.

Onder automobilisten vallen de meeste doden bij ongelukken in de spitstijden tussen 7.00 en 9.00 uur en tussen 16.00 en 18.00. In Noord-Brabant en Gelderland vielen de afgelopen vijf jaar de meeste slachtoffers onder automobilisten. In Flevoland, Zeeland en Utrecht was dat aantal het laagst.

Veilig Verkeer Nederland (VVN) ziet het rijden onder invloed en het gebruiken van de smartphone achter het stuur als de grootste boosdoeners. Directeur Felix Cohen van VVN zegt niet verbaasd te zijn over de nieuwe stijging van het aantal verkeersdoden. "Zolang er niets gedaan wordt aan de oorzaken zal deze lijn doorzetten."

Hij pleit voor nog meer actie om mensen ervan te doordringen dat ze niet met hun telefoon bezig moeten zijn tijdens het rijden. "Het moet heel normaal worden dat je niet reageert op oproepen en berichtjes vanuit de auto. Zoals het nu ook heel normaal is dat je een autogordel draagt en geen alcohol gebruikt als je nog de weg op moet.”

Ook RAI Vereniging wil dat het gebruik van mobieltjes in de auto en op de fiets harder wordt aangepakt. "Maar ook moet de pakkans van verkeershufters omhoog en moet het bijvoorbeeld voor consumenten aantrekkelijker worden om nieuwe veiligere auto’s aan te schaffen'', zegt Steven van Eijck, voorzitter van de vereniging. Nieuwe auto’s zijn volgens hem technisch geavanceerder en steeds vaker in staat om gevaarlijke situaties te herkennen, de berijder te waarschuwen en zelf tijdig in te grijpen.