Clicky


Nieuwe Volvo met reuzenkraan voor Lenz Gerüstbau

Nieuwe Volvo met reuzenkraan voor Lenz Gerüstbau
25-04-2017 12:26 | Nieuw Materieel | auteur Redactie [FE]

WINTERSPELT(D) - Lenz Gerüstbau, gespecialiseerd in stellingbouw en hijswerken, heeft onlangs een Volvo Trucks FH16 in gebruik genomen waarop een van de krachtigste laadkranen die op de markt bestaat, is gemonteerd. Het bedrijf kocht het imponerende voertuig in België, bij Truck-Service Breuer-Antoine, de Volvo Trucks-dealer voor het Oosten van België.

De vrachtwagen met laadkraan is om meerdere redenen bijzonder indrukwekkend. Het gevaarte weegt 44 ton, telt vijf assen (10x4) en heeft een 16 liter motor met een vermogen van 750 pk en een koppel van 3.550 Nm. Nog imponerender is de Palfinger PK 2000002 laadkraan die erop gemonteerd is. Dit is het model van de Oostenrijkse producent met de grootste hijscapaciteit, met maar liefst 200 ton/meter. De hydraulische hijshoogte benadert 49 meter. In de hoogste stand kan ze een gewicht van 1,4 ton heffen. Het tuig is zo gesofisticeerd, dat de montage op de vrachtwagen in de fabriek van Lengau in Oostenrijk moet gebeuren.

Dit model van Palfinger is bestemd voor taken waarbij niet alleen zeer hoog, maar ook zeer nauwkeurig moet gewerkt worden. Het is ook aangepast aan werkzaamheden die een grote mobiliteit vereisen: de kraan kan op standaard vrachtwagens gemonteerd worden... mits ze vier of vijf assen hebben.

Sneller en wendbaarder

Volgens Udo Lenz, de eigenaar van Lenz Gerüstbau, wordt deze nieuwe vrachtwagen hoofdzakelijk gebruikt op bouwwerven. "Wij gebruiken hem om bouwelementen zoals betonnen balken te heffen, maar ook gondels om arbeiders toe te laten om op zeer grote hoogte te werken. Omdat het geheel bijzonder compact is, kan het ook binnen in hallen ingezet worden. Een bijkomend voordeel van een vrachtwagengemonteerde laadkraan tegenover een mobiele telescopische kraan, is dat ze sneller opgebouwd wordt en veel wendbaarder is", legt hij uit.

Om de stabiliteit van de laadkraan tijdens de hijswerken te waarborgen is de truck van Lenz Gerüstbau uitgerust met een viervoudige afstempeling aan de zijkanten, een uitschuifbare achterpootcilinder en een extra voorpootcilinder. Die wordt opgeborgen in de opmerkelijke kleine ‘neus' van de vrachtwagen. Deze stabilisator wordt gebruikt om ook hijswerken voor de cabine mogelijk te maken.

De factor ‘nabijheid'

Het bedrijf van Udo Lenz beschikt voor zijn verschillende activiteiten over zes vrachtwagens, waarvan drie Volvo Trucks. "Hoewel het hoofdkantoor van Lenz Gerüstbau in Winterspelt in Duitsland is gevestigd, hebben wij ze in België gekocht. De belangrijkste reden is de nabijheid van de werkplaats van Truck-Service Breuer-Antoine in Malmédy, die een uitstekende service biedt", legt hij uit.

"De factor ‘nabijheid' speelt inderdaad een grote rol in onze commerciële relatie. De zetel van Lenz Gerüstbau is slechts twee of drie kilometers voorbij de grens. Udo Lenz is trouwens al acht jaar klant bij ons", voegt Jean-Marc Kalbusch. Hij is commercieel verantwoordelijke bij Truck-Service Breuer-Antoine, de Volvo Trucks-dealer voor het Oosten van België en, via een vestiging in Livange, voor het Groot Hertogdom Luxemburg.