Consument nauwelijks bereid extra te betalen voor snellere levering

Consument nauwelijks bereid extra te betalen voor snellere levering

NIEUWEGEIN - Retailers bieden steeds meer leveringsmogelijkheden bij online bestellingen om op individuele klantwensen in te spelen. Uit onderzoek van Manhattan Associates onder 50 Nederlandse retailers blijkt echter dat consumenten vooral kiezen voor het zelf ophalen van online bestelde producten in de winkel (38 procent). De tweede voorkeur is gratis levering aan huis (34 procent).

Overige leveringsopties, zoals een snelle, maar betaalde levering, worden een stuk minder gebruikt. Consumenten rekenen in veel gevallen op gratis levering, bij besteding van een minimumbedrag, en daarom verrekent 86 procent van retailers de levering van online orders met hun winstmarges.

De winkel als distributiecentrum

Retailers beschikken vaak over voorraden op verschillende locaties. Zij kunnen een bestelling bijvoorbeeld afhandelen vanuit het distributiecentrum (DC), direct vanuit de voorraad van een leverancier (drop-ship) of vanuit de winkelvoorraad (ship-from-store). Opvallend is dat retailers steeds vaker online bestellingen rechtstreeks vanuit de winkel afhandelen. Hierdoor ontstaat meer flexibiliteit in orderfulfilment.

Maar liefst 62 procent van de retailers levert op dit moment al producten rechtstreeks vanuit de winkel en nog eens 34 procent van de retailers is van plan dit in de toekomst te gaan doen. Verder valt op dat 66 procent van de retailers kiest voor het afhandelen van bestellingen vanuit een regionaal DC. Het merendeel van de retailers maakt hierbij gebruik van koeriers, terwijl een klein deel eigen vrachtwagens inzet. Dit onderstreept het belang van een snelle afhandeling van bestellingen en het reduceren van de leveringstijd.

Onvolledig inzicht in de voorraad

Om klanten goed van dienst te kunnen zijn, moet er een volledig inzicht zijn in de beschikbare voorraad. Zo’n 38 procent van de retailers geeft aan dat ze minder dan driekwart van de tijd een volledig beeld van hun totale voorraad hebben. Een mogelijke verklaring voor een incompleet beeld van de voorraad is dat slechts 36 procent van de retailers hun voorraad via één centraal systeem in de gaten houdt. De overige retailers gebruiken meerdere systemen om hun totale voorraad te monitoren, wat het overzicht niet ten goede komt.

“Wij zien dat de meeste retailers goed op weg zijn om het inzicht in hun voorraad te verbeteren en om hun winkelmedewerkers te voorzien van de benodigde middelen om de klant beter te helpen”, stelt Pieter Van den Broecke, managing director Benelux en Duitsland bij Manhattan Associates.

“Toch is er nog veel ruimte voor verbetering. Wij zien dat de meeste retailers zich momenteel oriënteren op de mogelijkheden om alle schakels binnen de supply chain, van online tot in de winkel, op de juiste manier met elkaar te verbinden. Het bieden van keuzevrijheid, snelle levering en klantenservice blijven natuurlijk de belangrijkste aandachtspunten voor een positieve retailervaring, maar verkoopkansen optimaal benutten en bestellingen winstgevend afhandelen zijn eveneens essentieel voor het succes van de retailer op langere termijn.” 


Logistiek in de knel door online decemberrecord

missing-image AMSTERDAM - De consument shopt zowel offline als online. De internetverkopen van winkeliers liggen in december 2017 naar schatting maar liefst 63 procent hoger dan drie jaar geleden. Dit is een nieuw record van meer dan é&e...

Webwinkels zitten om personeel verlegen

missing-image AMSTERDAM - Met het groeiende aantal webwinkels, zit ook de vraag naar personeel in de lift. Volgens UWV, dat informatie inwon bij vijf grote webwinkels, is er steeds meer behoefte aan ICT'ers, inkopers en logistiek medew...

Kwart van webwinkels heeft geen https

missing-image AMSTERDAM - Meer dan een kwart van alle webwinkels met een keurmerk gebruikt een onbeveiligde verbinding. Ze hebben geen zogeheten SSL-certificaat, te herkennen aan een groen slotje en een adres dat begint met https. Zonder die be...

Vrachtwagenchauffeur rijdt met gemanipuleerde vrachtwagen 150 kilometer per uur over de Franse A16

missing-image BOULOGNE-SUR-MER(F) - Vorige week woensdag is een Ierse vrachtwagenchauffeur opgepakt nadat hij met 150 kilometer per uur over de Franse A16 reed. Afgelopen vrijdag moest hij verschijnen voor de rechtbank in Boulogne-sur-Mer. Zijn...

Meer pakjes, minder brieven verstuurd

missing-image DEN HAAG - Bedrijven en consumenten verstuurden vorig jaar gezamenlijk 350 miljoen pakketten, 12 procent meer dan een jaar eerder. Het aantal verstuurde brieven, tijdschriften en zakelijke post is verder gedaald, maakte de Autorit...

Transportrisico

Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Rijverboden

maandag 15 januari t/m zondag 21 januari:

Voor alle rijverboden van deze week klikt u hier!

Meer rijverboden
Uitgelichte Video

Voordelig Adverteren op Transport Online

Realtime Scheepsinfo

Weten welke schepen worden verwacht, hoelaat, uit welk land? U kunt het checken op onze speciale pagina met Realtime Scheepsinformatie

Meer realtime scheepsinformatie

Tip de redactie
Tip de redactie!


Fotoalbum

Nieuwste foto's

TN Slopen en Saneren
G. Hanzen
WLK Zeeland
Transnordic
Oegema
Oldtimer
» meer foto's!

Zelf foto insturen!