Consument nauwelijks bereid extra te betalen voor snellere levering

Consument nauwelijks bereid extra te betalen voor snellere levering

NIEUWEGEIN - Retailers bieden steeds meer leveringsmogelijkheden bij online bestellingen om op individuele klantwensen in te spelen. Uit onderzoek van Manhattan Associates onder 50 Nederlandse retailers blijkt echter dat consumenten vooral kiezen voor het zelf ophalen van online bestelde producten in de winkel (38 procent). De tweede voorkeur is gratis levering aan huis (34 procent).

Overige leveringsopties, zoals een snelle, maar betaalde levering, worden een stuk minder gebruikt. Consumenten rekenen in veel gevallen op gratis levering, bij besteding van een minimumbedrag, en daarom verrekent 86 procent van retailers de levering van online orders met hun winstmarges.

De winkel als distributiecentrum

Retailers beschikken vaak over voorraden op verschillende locaties. Zij kunnen een bestelling bijvoorbeeld afhandelen vanuit het distributiecentrum (DC), direct vanuit de voorraad van een leverancier (drop-ship) of vanuit de winkelvoorraad (ship-from-store). Opvallend is dat retailers steeds vaker online bestellingen rechtstreeks vanuit de winkel afhandelen. Hierdoor ontstaat meer flexibiliteit in orderfulfilment.

Maar liefst 62 procent van de retailers levert op dit moment al producten rechtstreeks vanuit de winkel en nog eens 34 procent van de retailers is van plan dit in de toekomst te gaan doen. Verder valt op dat 66 procent van de retailers kiest voor het afhandelen van bestellingen vanuit een regionaal DC. Het merendeel van de retailers maakt hierbij gebruik van koeriers, terwijl een klein deel eigen vrachtwagens inzet. Dit onderstreept het belang van een snelle afhandeling van bestellingen en het reduceren van de leveringstijd.

Onvolledig inzicht in de voorraad

Om klanten goed van dienst te kunnen zijn, moet er een volledig inzicht zijn in de beschikbare voorraad. Zo’n 38 procent van de retailers geeft aan dat ze minder dan driekwart van de tijd een volledig beeld van hun totale voorraad hebben. Een mogelijke verklaring voor een incompleet beeld van de voorraad is dat slechts 36 procent van de retailers hun voorraad via één centraal systeem in de gaten houdt. De overige retailers gebruiken meerdere systemen om hun totale voorraad te monitoren, wat het overzicht niet ten goede komt.

“Wij zien dat de meeste retailers goed op weg zijn om het inzicht in hun voorraad te verbeteren en om hun winkelmedewerkers te voorzien van de benodigde middelen om de klant beter te helpen”, stelt Pieter Van den Broecke, managing director Benelux en Duitsland bij Manhattan Associates.

“Toch is er nog veel ruimte voor verbetering. Wij zien dat de meeste retailers zich momenteel oriënteren op de mogelijkheden om alle schakels binnen de supply chain, van online tot in de winkel, op de juiste manier met elkaar te verbinden. Het bieden van keuzevrijheid, snelle levering en klantenservice blijven natuurlijk de belangrijkste aandachtspunten voor een positieve retailervaring, maar verkoopkansen optimaal benutten en bestellingen winstgevend afhandelen zijn eveneens essentieel voor het succes van de retailer op langere termijn.” 


Kabinet bindt strijd aan met krediet webwinkel

missing-image DEN HAAG - Postorderbedrijven en webwinkels moeten zich bij het verstrekken van een krediet beter over de klant buigen. De aanbieders van zogenoemde verzendhuiskredieten moeten zich ervan vergewissen dat de aangeboden lening past ...

Weer flinke stijging consumentenprijzen

missing-image DEN HAAG - Nederlandse consumenten betaalden in augustus 2,3 procent meer voor goederen en diensten dan een jaar eerder. Dat is de grootste stijging in bijna vijf jaar, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). In j...

Consumentenprijzen hardst gestegen in 5 jaar

missing-image DEN HAAG - Nederlandse consumenten betaalden in juli 2,1 procent meer voor goederen en diensten dan een jaar eerder. Dat is de grootste stijging in bijna vijf jaar, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek. In juni gingen de p...

Onderzoek: onveilig rijgedrag neemt toe onder bestuurders bedrijfswagens

missing-image UTRECHT - Mensen die voor hun werk in een bedrijfswagen stappen, rijden vaker onveilig. Dat blijkt uit recent onderzoek van Verizon Connect en onderzoeksbureau Panelwizard onder 816 bestuurders van bedrijfswagens. Uit het onder...

Aanpassing snelheden A28, A50, A58, A76, A77 A31 en A79

missing-image DEN HAAG - Sinds september 2012 is 130 km/h op de autosnelweg de norm. Dat betekent dat de maximumsnelheid op een aantal trajecten waar dat mogelijk is permanent of dynamisch 130 km/h wordt. Snelheidsverhogingen naar 130 km/h ...

Transportrisico

Rijverboden

maandag 24 september t/m zondag 30 september:

Voor alle rijverboden van deze week klikt u hier!


Meer rijverboden
Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Voordelig Adverteren op Transport Online

Realtime Scheepsinfo

Weten welke schepen worden verwacht, hoelaat, uit welk land? U kunt het checken op onze speciale pagina met Realtime Scheepsinformatie

Meer realtime scheepsinformatie

facebook twitter LinkedIn Pinterest Volg ons op Instagram!

Tip de redactie
Tip de redactie!