Clicky


De Jong Zuurmond lanceert met GoodFuels en MAN eerste private blendingstation voor Renewable Diesel (HVO) in Nederland

De Jong Zuurmond lanceert met GoodFuels en MAN eerste private blendingstation voor Renewable Diesel (HVO) in Nederland
11-04-2017 13:35 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie [FE]

BEESD - In Beesd hebben De Jong Zuurmond en GoodFuels het eerste private mengstation voor duurzame diesel in Nederland in gebruik genomen. Het mengstation is uniek vanwege de mogelijkheid om fossiele diesel en renewable diesel te mengen in elke gewenste verhouding. De gewenste CO2-reductie kan per voertuig en tankbeurt worden ingesteld. Dit stelt De Jong Zuurmond in staat elk gewenst niveau van duurzaamheid te bereiken voor haar opdrachtgevers.

GoodFuels heeft dit mengstation voor De Jong Zuurmond ontwikkeld in samenwerking met Tokheim Solutions om te voldoen aan de groeiende vraag naar flexibele en duurzame oplossingen. De renewable diesel die De Jong Zuurmond gaat gebruiken, vervangt fossiele diesel zonder enige aanpassing aan de truck of onderhoudsschema en is volledig goedgekeurd door MAN.

Tevens voldoet deze geavanceerde biobrandstof aan de meeste strenge duurzaamheidseisen en reduceert het de CO2-uitstoot over de gehele keten tot 90%. Doordat de brandstof volledig is gemaakt van afvalstromen conflicteert deze niet met de voedselketen of producten uit de palmolie-industrie. De Jong Zuurmond kiest voor een standaard blend van 20 procent renewable diesel en reduceert hiermee de CO2-footprint over haar gehele wagenpark met 17 procent.

Dat De Jong Zuurmond met HVO goed op weg is blijkt uit de recentelijk door Natuur & Milieu gepubliceerde factsheet “inkoop vrachtwagens” waarin biobrandstoffen uit afvalstromen, zoals HVO van GoodFuels, na elektrische en waterstoftrucks het beste scoort.

Duurzame oplossing

Eind vorig jaar heeft De Jong Zuurmond haar MAN-dealer ROSIERVANDENBOSCH benaderd met het verzoek om duurzame transportoplossingen. In deze vraag stond centraal dat de oplossing direct implementeerbaar moest zijn, geen investeringen in nieuwe voertuigen met zich mee zou brengen en zich zou richten op grootschalige CO2-reductie.

Samen met de MAN-importeur werd een volledig pakket aan mogelijkheden gepresenteerd, waaronder de door MAN vrijgegeven HVO volgens de EN15940-norm. MAN heeft De Jong Zuurmond in contact gebracht met haar partner GoodFuels, een expert en leverancier op het gebied van echte duurzame HVO-oplossingen.

Klaas Mulder, Sales Director MAN Truck & Bus: ”MAN heeft duurzaamheid al jaren hoog in het vaandel, met producten zoals onze nieuwe Euro 6c modellen en de EfficientLine drie uitvoeringen die tot 20 procent brandstof en daarmee direct ook CO2 reduceren, maar ook services zoals MAN TeleMatics en MAN ProfiDrive om gebruik en verbruik te coachen. Eind vorig jaar heeft MAN haar volledige motorenprogramma vrijgegeven voor HVO en daarmee de mogelijkheid om near zero emissie te komen. Wij zijn verheugd dat nu onze relatie De Jong Zuurmond de eerste MAN-gebruiker is die zijn wagenpark deze schone en zuivere brandstof gaat inzetten en daarmee tot ongekend lage emissies gaat komen. Heel mooi dat wij hier aan hebben mogen bijdragen. We hopen dat velen, ook in andere segmenten, de stap gaan zetten die De Jong Zuurmond ook heeft gezet.”

Jeroen van Heiningen, managing director bij GoodFuels Road & Rail: “Wij zijn verheugd om deze Nederlandse primeur met een sterke partner als De Jong Zuurmond te kunnen realiseren en verwachten dat De Jong Zuurmond zich met onze producten en diensten voortaan positief kan onderscheiden in het aanbieden van duurzaamheids-oplossingen aan haar opdrachtgevers.”

Geertje van Hooijdonk, directeur a.i. van Natuur & Milieu: “De Jong Zuurmond neemt met dit mengstation en de nauwe samenwerking met MAN en GoodFuels een mooie sprong voorwaarts in de verduurzaming van de bouwsector. Wij zijn verheugd dat De Jong Zuurmond gekozen heeft voor deze geavanceerde biobrandstof uit afvalstromen als vervanger van fossiele diesel om zodoende echte klimaatwinst te boeken.”

Mireille Götz, manager business unit Natuurlijk Kapitaal Rijkswaterstaat: “Het is fantastisch om te zien dat onze keten-partners met duurzame innovaties ons steeds beter kunnen ondersteunen in onze duurzaamheids-ambities. Zo wil Rijkswaterstaat in 2020 20 procent CO2 reductie behalen en in 2030 energieneutraal zijn. De mogelijkheid van De Jong Zuurmond om op projecten meer CO2 te besparen, kan ervoor zorgen dat wij onze duurzaamheidsambities sneller kunnen realiseren. Dit soort innovaties die de grenzen opzoeken van wat er kan, werken inspirerend en stimulerend.

HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) is een synthetische brandstof uit plantaardige bronnen die bij zo goed als alle trucks in pure vorm kan worden ingezet om klimaatneutraal transport te bereiken (Tank-to-Wheel, op basis van IPCC-criteria). De zuiverheid van de brandstof komt de levensduur van de motor ten goede en draagt positief bij aan het brandstofverbruik.

Volgens de emissiecertificaten op basis van testen van MAN is het verbruik in grammen per kWh drie procent lager dan met fossiele diesel. Aangezien HVO mengbaar is met fossiele diesel zijn blends een interessant middel om CO2 te reduceren tegen lage kosten. Met deze aantrekkelijk geprijsde blends is het mogelijk om de CO2-uitstoot ruim onder die van bijvoorbeeld LNG-trucks te brengen, en het verbruik en prestatie ten opzichte van de normale diesel te verbeteren.

Tevens vervangt HVO de verplichte 7,75 procent bio-component FAME, welke voor de motoren nadelig is, hygroscopisch is en bacterievorming kan veroorzaken.