Clicky


evofenedex: 'Maak apart vrachtcentrum op Schiphol'

evofenedex: 'Maak apart vrachtcentrum op Schiphol'
06-04-2017 10:44 | Algemeen | auteur Redactie [FE]

ZOETERMEER - Door eenvoudiger regelgeving kan Schiphol veilig verder groeien. Dat stelt evofenedex in een eerste reactie op het rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) over de veiligheid op de luchthaven.

Volgens de ondernemersvereniging is Schiphol door alle regels om onder andere geluidsoverlast tegen te gaan zo langzamerhand één van ’s werelds meest ingewikkelde luchthavens. Juist de complexiteit van deze regels zorgt voor een verhoging van het veiligheidsrisico.

Schiphol is een luchthaven van wereldformaat, ook voor het vrachtvervoer. Een betere netwerkkwaliteit en duidelijker service op de grond zorgen er volgens evofenedex voor dat meer bedrijven zich in de regio vestigen.

Groeien

Door alle regels voor de ‘geluidshinderreductie’ is Schiphol inmiddels een ingewikkelde luchthaven met scherp vastgelegde aanvlieg- en vertrekroutes en wisselend baangebruik. Waar Heathrow met twee landingsbanen 500.000 vluchten per jaar afhandelt, heeft Schiphol er vijf nodig. evofenedex, belangenbehartiger van 15.000 handels- en productiebedrijven, stelt dat de luchthaven het aantal gevaarlijke situaties kan terugdringen en vervolgens eenvoudig kan doorgroeien door de regelgeving op de grond en in de lucht te vereenvoudigen

Luchtvracht

Momenteel is de luchtvracht op Schiphol versnippert over vier verschillende locaties, wat voor veel verkeer op en rondom de luchthaven zorgt. Door alle vrachtafhandelingen op Schiphol Zuidoost te vestigen, komt er één centraal punt voor de luchtvrachtoperatie. Dit ligt in lijn met de aanbevelingen van de Onderzoeksraad, die aangeeft dat er veel baankruisingen plaatsvinden vanaf de verschillende vrachtzones op de luchthaven. Ook komt er hierdoor extra capaciteit voor passagiersterminals op Schiphol Centrum beschikbaar, waar nu een noodterminal staat.