Clicky


Delft gaat vrachtwagens boven de 3,5 ton weren uit binnenstad

Delft gaat vrachtwagens boven de 3,5 ton weren uit binnenstad
31-03-2017 11:40 | Transport | auteur Redactie [FE]

DELFT - Vanaf maandag gaat de gemeente Delft vrachtwagens zwaarder dan 3.500 kilo zo veel mogelijk weren uit de binnenstad. De gemeente vindt een aantrekkelijke binnenstad waar mensen prettig wonen, winkelen en waar evenementen worden georganiseerd, belangrijk. Schoon en duurzaam vrachtvervoer draagt daaraan bij. De gemeente voert daarom een logistieke zone in voor zwaar vrachtverkeer.

Waar begint de logistieke zone?

De logistieke zone voor zwaar vrachtverkeer begint bij de volgende ingangen: Ezelsveldlaan, Asvest, Lange Geer, Binnenwatersloot, Noordeinde, Nieuwe Plantage en  Koepoortbrug (Willem Naghelstraat).

Te zwaar? Dan ontheffing tijdens venstertijden

Vrachtwagens zwaarder dan 3.500 kilo kunnen nog wel tijdens venstertijden in de binnenstad laden en lossen. De vervoerder/chauffeur moet dan wel eenmalig het kenteken laten registreren en een ontheffing aanvragen. Met een ontheffing kunnen ze dan in de binnenstad laden en lossen, op werkdagen tussen 7.00-12.00 uur, op zaterdag tussen 7.00-11.00 uur en op zon-/feestdagen tussen 10.00-12.00 uur, de zogenoemde venstertijden. Deze ontheffing is nodig vanaf 4 april en kan vanaf dan worden aangevraagd via de parkeerwebshop van de gemeente. Zware vrachtwagens kunnen dus op 3 april nog zonder ontheffing in de binnenstad laden en lossen.

Opstartfase

Leveranciers van de binnenstad Delft krijgen tijd om aan het nieuwe systeem te wennen.  2017 is een overgangsjaar waarin eerst wordt voorgelicht en waarschuwingen worden gegeven voordat er een boete uitgeschreven wordt.

Samen

Deze maatregel is tot stand gekomen in samenwerking met een brede groep belanghebbenden: bewoners, belangenvereniging Bestuurlijk Overleg Binnenstad (BOB), bedrijven en brancheorganisaties Transport Logistiek Nederland (TLN) en Evofenedex. De invoering van de logistieke zone is een van de maatregelen om uiteindelijk in 2020 te komen tot zo min mogelijk zwaar verkeer in de binnenstad en een duurzame stadslogistiek.