Clicky


TMG verkoopt huis-aan-huisbladen

TMG verkoopt huis-aan-huisbladen
23-03-2017 10:17 | Financieel | auteur ANP

AMSTERDAM - Telegraaf Media Groep (TMG) verkoopt bijna al zijn huis-aan-huisbladen aan BDUmedia. Dat gaat gepaard met een reorganisatie waardoor 32 arbeidsplaatsen komen te vervallen, meldde het mediabedrijf donderdag. Financiële details werden niet vermeld.

TMG maakte al eerder bekend dat het overwoog afscheid te nemen van zijn weekbladenportefeuille, omdat die te weinig oplevert. Door de verkoop wordt volgens het bedrijf het voortbestaan van de bladen veiliggesteld en blijven de meeste banen behouden.

"Verreweg de meeste lokale lezers blijven gewoon hun vertrouwde huis-aan-huisblad ontvangen'', aldus TMG. Voor weekblad Almere Vandaag valt wel het doek. Die titel blijft buiten de overname. Ook enkele lokale edities van het Witte Weekblad in de regio Leiderdorp komen te vervallen.

Stadsblad De Echo in Amsterdam houdt eveneens op te bestaan als zelfstandige titel, maar wordt voortaan in de hoofdstad als tweewekelijks katern toegevoegd aan de gratis krant Metro. TMG onderzoekt nog de mogelijkheden voor huis-aan-huisverspreiding in beperkte oplage.

BDUmedia maakt deel uit van Koninklijke BDU uit Barneveld. Met ruim twintig titels in Midden-Nederland is het een van de grotere uitgevers van lokale nieuwsmedia in Nederland. Als de deal met TMG definitief rond komt, komen daar in totaal 47 titels in Noord- en Zuid-Holland bij.

In tegenstelling tot TMG ziet BDUmedia mogelijkheden om de betreffende weekbladen winstgevend voort te zetten. Daarbij verwacht het onder meer te profiteren van meer schaalgrootte. De ondernemingsraad van BDU heeft al positief geadviseerd over de transactie. Die van TMG moet zich er nog over buigen.

De verkoop van de huis-aan-huisbladen staat volgens een woordvoerster los van de overnamestrijd rond TMG. Zowel het Vlaamse krantenbedrijf Mediahuis als televisiemagnaat John de Mol wil het moederbedrijf van onder meer dagblad De Telegraaf graag inlijven.