Strop dreigt voor gedupeerden aanvaring stuw bij Grave

Strop dreigt voor gedupeerden aanvaring stuw bij Grave
22-03-2017 13:40 | Ongevallen | auteur ANP

ROTTERDAM - De 98 gedupeerden met vorderingen op de rederij die aansprakelijk is voor het kapotvaren van de stuw bij Grave in december vorig jaar, blijven mogelijk met een enorme strop achter.

De Maritieme Kamer van de rechtbank in Rotterdam heeft woensdag het verzoek van rederij Gefo GmbH toegewezen tot het instellen van een fonds beperkte aansprakelijkheid, waaruit de schadeclaims moeten worden betaald. Ook is een vereffenaar aangesteld die moet toezien op een eerlijke verdeling. De Duitse rederij moet in dat fonds circa 915.000 euro storten. De hoogte van de schadeclaims loopt mogelijk in de tientallen miljoenen euro's. Schuldeisers hebben de instelling van dat schadefonds niet betwist.

Die beperking van aansprakelijkheid is door de eigenaar van de tanker Maria Valentine aangevraagd op grond van het Verdrag van Straatsburg, waarin de beperkte aansprakelijkheid is geregeld. Dat is ingesteld om de binnenvaart niet onverzekerbaar en dus peperduur te maken.

Een aantal schuldeisers was in de rechtbank aanwezig om hun kansen op een eventuele uitkering te wegen. Het gaat onder meer om Rijkswaterstaat als grootste schuldeiser vanwege de schade aan de stuw en aan onder meer dijken door het gedaalde waterpeil in de Maas en het Maas-Waalkanaal. Rijkswaterstaat heeft een voorlopige claim neergelegd van 20 miljoen euro, maar laat weten dat over de hoogte van de werkelijke schade nog niets te zeggen valt.

Onder de schuldeisers zijn ook bedrijven die wekenlang geen goederen via het water konden aan- en afvoeren. Verder gaat het om schippers en rederijen die door de gestremde vaarroute moesten omvaren via onder meer Antwerpen. Gedupeerde bewoners van woonboten zijn door hun verzekeraars schadeloos gesteld, maar die proberen op hun beurt de schade te verhalen.

Betrokken advocaten erkennen dat de kans aanwezig is dat maar een fractie van de geleden schade wordt vergoed. Zij hebben echter hun hoop gevestigd op onder meer onderzoeken van een ingenieursbureau en van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV). Daaruit zou misschien een al dan niet gedeeltelijke aansprakelijkheid van Rijkswaterstaat kunnen voortvloeien, aldus advocaat Pieter den Haan. "En Rijkswaterstaat kan geen aansprakelijkheid beperken.''



Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Actuele Brandstofprijzen
Euro951,776
Diesel1,478

Aangeleverd door UnitedConsumers

Meer brandstofprijzen

Truckoccasions

Rijverboden