Clicky


ING: Licht blijft op groen voor verkoop nieuw transportmaterieel

ING: Licht blijft op groen voor verkoop nieuw transportmaterieel
21-03-2017 09:30 | Financieel | auteur Redactie [FE]

AMSTERDAM - Na twee sterke jaren blijft het vooruitzicht voor de Nederlandse vrachtwagen- en trailermarkt goed. Hogere brandstofefficiëntie en minder onderhoudsbehoefte zorgen voor een vervangingsgolf van nieuwe vrachtwagens. Naar verwachting komt de verkoop in 2017 drie procent lager uit (rond de 15.000), maar dit is nog altijd ruim boven het 10-jaars gemiddelde. De verwachte afzet van nieuwe trailers blijft in dit jaar stabiel op het hoge niveau van 13.000. Hier is vervanging maar ook uitbreiding van de vloot een stuwende factor. 

Rijdend park na krimp sinds 2016 weer groter

Met een groeiende (binnenlandse) vervoersvraag en meer financiële armslag blijft de investeringsbereidheid van transporteurs groot. In de periode 2010-2015 kromp het Nederlandse vrachtwagenpark met bijna 10 procent door sanering en verschuiving naar Oost-Europa. De afgelopen twee jaar is de omvang voor het eerst weer gegroeid, terwijl er door met toenemende e-commerce ook meer bestelwagens worden ingezet. Het trailerpark is zelfs veel forser gegroeid. 

Snellere vervanging door vooruitgang in zuinigheid en inzetbaarheid

Vervanging is dé drijvende kracht achter de huidige afzet van nieuwe vrachtwagens. Alleen al door technologische vooruitgang zijn de nieuwste generatie Euro VI-vrachtwagens in vergelijking met de eerste generatie Euro V-vrachtwagens zo’n 10-15 procent zuiniger en hebben ze minder onderhoud nodig. Dit prikkelt transporteurs tot vervanging. De marges komen bij een te hoog brandstofverbruik en ongeplande stilstand immers snel in de gevarenzone.

Waar vervanging van vrachtwagens na zeven tot acht jaar voorheen normaal was, is dit bij de voorlopers in de markt nu vaak al na 4-5 jaar het geval. Met een aandeel Euro VI van zo’n 46 procent is het Nederlandse wagenpark relatief hoogwaardig, maar blijft het potentieel voor vervanging in 2017 ook nog steeds groot. 

Michiel Bremmers, Assetmanager vrachtwagens & Trailers ING Lease: ‘vervanging van vrachtwagens zorgt voor upgrade van het wagenpark. Alles draait om brandstofbesparing en maximale ‘uptime’, oftewel onverstoorde inzetbaarheid’.

Overlopende tweedehands aanbod potentieel knelpunt

De golf van vervangingsinvesteringen in West-Europa zorgt voor een groot aanbod op de tweedehands vrachtwagenmarkt. Tegelijkertijd nemen grote exportlanden buiten Europa minder tweedehands materieel af en is de snelle technologische vooruitgang voor die landen nauwelijks te volgen. Nieuwe exportmarkten kunnen dat (nog) niet opvangen. Dit leidt tot oplopende voorraden en lagere prijzen en vormt een potentiële rem op de afzet van nieuwe vrachtwagens.