Clicky


Nederland in EU-coalitie voor veiliger vrachtwagens

Nederland in EU-coalitie voor veiliger vrachtwagens
08-02-2017 17:18 | Transport | auteur ANP

BRUSSEL - Nieuwe vrachtwagens zouden verplicht moeten worden uitgerust met grotere ramen, camera’s en detectiesystemen. Een beter ontwerp van truckcabines biedt een ,,enorm potentieel’’ voor de verkeersveiligheid en zou jaarlijks negenhonderd levens in de Europese Unie kunnen redden, vooral van fietsers en voetgangers.

Dat schrijven acht EU-transportministers uit onder meer Duitsland, Frankrijk, Italië en Nederland in een brief aan Europees commissaris Elzbieta Bienkowska (Industrie en Interne Markt), die in het bezit is van het ANP.

Verplichting van "ambitieuze’’ veiligheidsregelgeving is volgens de bewindslieden gunstig voor Europese vrachtwagen- en technologiefabrikanten. De productiekosten zouden op termijn fors kunnen dalen, wat veel kansen biedt voor de export. Frankrijk en vooral Duitsland delen de lakens uit in de Europese vrachtwagenindustrie. De lobbygroep Transport & Environment noemt het initiatief van de ‘coalitie of the willing’ een unieke kans.

Ook personenauto’s en busjes kunnen veiliger. Op de langere termijn wordt veel verwacht van ‘zelfrijdende’ voertuigen. De ministers zien in combinatie met andere technologieën "veelbelovende mogelijkheden" voor een scenario waarbij helemaal geen verkeersongelukken meer gebeuren.

De ministers, onder wie Melanie Schultz, manen Bienkowska tot haast en vragen haar in de loop van dit jaar met voorstellen te komen. Voor de acht ondertekenaars is het een "topprioriteit" om het aantal verkeersslachtoffers omlaag te krijgen.

Een woordvoerster van Bienkowska liet weten dat de brief "zorgvuldig" wordt bestudeerd. Zij stelt dat voordat stappen worden gezet, eerst grondig wordt gekeken naar de kosten en voor- en nadelen van eventuele nieuwe maatregelen.

Het aantal verkeersdoden in de EU steeg in 2015 naar 26.100 en er vielen ruim 135.000 zwaargewonden. Vrachtwagens zijn daar vanwege het gebrekkige zicht van de chauffeurs relatief vaak bij betrokken.