Clicky


Zes treinen per week tussen Rotterdam en Zuid-Duitsland

Zes treinen per week tussen Rotterdam en Zuid-Duitsland
23-01-2017 17:01 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie [FE]

ROTTERDAM - Vanaf Dinsdag 7 februari 2017 is Rotterdam zes keer per week over het spoor rechtstreeks verbonden met Zuid-Duitsland. De frequentie van de Rotterdam-Bayern Express gaat in beide richtingen omhoog van vijf naar zes vertrekken per week.

Met het verhogen van de frequentie benadrukken European Gateway Services (EGS) en TX Logistik AG (TXL) het belang van een hoogfrequente dienst tussen Zuid-Duitsland en de Rotterdamse haven. Met eigen kantoren in München en lokale vertegenwoordigers in de regio wordt er direct ingespeeld op de wensen van de Zuid-Duitse klanten.

Wolfgang Debusmann, Director van TXL divisie Maritiem: "Met deze zesde trein vergroten we onze capaciteit met ruim vijftien procent en dat is gezien de groeiende vraag een absolute noodzaak. Met een dagelijkse verbinding bieden wij een flexibel systeem aan onze klanten".

Mark van Andel, directeur EGS: "De Rotterdam-Bayern Express is een volwaardig alternatief voor de traditionele route van en naar Beieren via de Noord-Duitse havens."

Zowel maritieme als continentale lading

De Rotterdam-Bayern Express is zowel geschikt voor maritieme als voor continentale lading. De trein bedient in Rotterdam alle belangrijke containerterminals, zowel op de Maasvlakte als Maas/Waalhaven gebied. In Zuid-Duitsland worden in Neurenberg de Tricon Container Terminal en in München de inlandterminal München Riem aangelopen. Vanaf beide locaties bieden European Gateway Services en TX Logistik ook voor- en natransport. Lading die op dag één per trein uit Rotterdam vertrekt, is op dag twee aanwezig op de Zuid Duitse terminals en staat op dag drie overal in Zuid- Duitsland en het noordwesten van Oostenrijk bij de klant voor de deur. In omgekeerde richting geldt een zelfde doorlooptijd voor de aansluiting met het deepsea-schip.

Tijdwinst en fiscaal voordeel

Groot voordeel van de route via Rotterdam is de tijdwinst. Veel deepsea-rederijen gebruiken Rotterdam als hun eerste en/of laatste aanloophaven in Europa. Naar en van Zuid-Duitsland creëert dit uiterst gunstige transittijden. Terwijl het deepsea-schip na Rotterdam naar de Noord-Duitse havens vaart, is de container al op de Rotterdam-Bayern Express onderweg naar Zuid-Duitsland. Dit kan zo twee dagen tijd schelen.

In de omgekeerde richting kan uitgaande lading vanuit Zuid-Duitsland juist later met de trein mee, om in Rotterdam toch de connectie met het deepsea-schip te maken. Een aanvullend voordeel van de route via Rotterdam zijn de Nederlandse fiscale voordelen.