Clicky


Kamazzen zitten Maurik van den Heuvel dwars

Kamazzen zitten Maurik van den Heuvel dwars
04-01-2017 09:33 | Uitslagen | auteur Redactie [FE]

SAN MIGUEL DE TUCUMAN - 'Als' telt niet in de Dakar, maar anders had Maurik van den Heuvel een fraaie top 5-klassering kunnen noteren in de tweede etappe. Het werd uiteindelijk een twaalfde tijd en dat lag in de eerste plaats aan twee Russische Kamazzen die de DakarSpeed-truck vol in het stof zetten. “Dat was onbegonnen werk.”

Het eerste deel van de 284 kilometer lange proef in de Chaco-regio was veelbelovend voor Van den Heuvel. Op de tussentijdse meetpunten reed hij rond de vijfde tijd. Van den Heuvel had de snelheid er zo goed in zitten, dat hij snel inliep op de Kamazzen van Anton Shibalov en Airat Mardeev, die voor hem waren gestart.

“We hebben ze een tijdje opgejaagd, maar het was wel duidelijk dat ze me er never nooit langs zouden laten. Het was eigenlijk onbegonnen werk, dus hebben we besloten het risico niet te nemen. Als je er te dicht op zit, rijd je vol in het stof en zie je helemaal niks. Ik had geen zin om in een gat te klappen en de auto krom te rijden. Dus zijn we op gepaste afstand aangehaakt.”

70 procent vermogen

Of het door het stof kwam of door de verzengende hitte, kon Van den Heuvel niet zeggen, maar in het laatste uur verloor de Scania Torpedo power. Op 70 procent van het vermogen reed hij naar de finish. “Bij de start was het al 47 graden. Echt niet te harden. En dan moet je pak nog aan, helm op, handschoenen aan. Als je eenmaal op weg bent, wint de adrenaline het toch wel, maar heel comfortabel was het niet.”

Tot verbazing van Van den Heuvel en zijn navigator Peter Kuijpers kregen de deelnemers bij de briefing voor de derde etappe te horen dat ze zich warm moeten aankleden en rekening moeten houden met kou.

“Dat kun je op zo’n moment, terwijl het zweet van je rug gutst, nauwelijks geloven.”

In de derde etappe komen de deelnemers terecht op een hoogte van 4900 meter. Van den Heuvel is er niet bevreesd voor.

“Vorig jaar heb ik weinig last gehad van de hoogte. De auto had er wel veel moeite mee, maar de techneuten hebben me bezworen dat de motor goed zou moeten reageren op de ijle lucht. We zullen het vanzelf merken.”