Clicky


Herstel transport- en logistieksector moet zich bewijzen in 2017

Herstel transport- en logistieksector moet zich bewijzen in 2017
14-12-2016 09:54 | Algemeen | auteur Redactie [FE]

AMSTERDAM - Transport- en logistiekbedrijven zien de vraag toenemen en laten in 2017 met 2 procent opnieuw behoorlijke volumegroei zien. Ondanks dat het drukker wordt, blijft de tarief- efficiëntiedruk nog altijd groot en dat geldt niet alleen voor de zee- en binnenvaart. Waar lagere brandstofkosten financiële vooruitgang in 2016 nog in de hand werkte, gaat dit in 2017 niet meer op en zullen hogere tarieven ook weer moeten bijdragen. Transporteurs worden hiermee voor een uitdaging gesteld.  

Luchtvervoer sterkste groeier, verdere opleving wegtransport

Met een toename van 2 procent blijft de volumegroei in de transport- en logistieksector goed overeind. Het luchtvervoer profiteert met de passagiersgroei nog steeds bovengemiddeld van internationale groei, maar voor het goederenvervoer is het binnenland de belangrijkste motor. Zo is er toenemende vraag te verwachten van opdrachtgevers uit onder andere de bouw, de supermarktbranche en de horeca.

Dit pakt vooral positief uit voor het wegvervoer, dat na jaren achterblijven in 2017 verder opleeft. Ook de binnenvaart merkt dit en leunt hierdoor voor een belangrijker deel op het binnenland. Voor de logistieke dienstverlening is dit daarentegen één van de redenen dat de bovengemiddelde groei voorlopig voorbij is.

Voordeel van lagere kosten gaat in 2017 niet meer op

Ondanks het volumeherstel blijven transport- en logistiekbedrijven aan het kortste eind trekken bij prijsonderhandelingen. In 2016 zorgde lagere brandstofkosten relatief makkelijk voor financiële vooruitgang, maar volgend jaar gaat dit niet meer op en zullen hogere tarieven weer een bijdrage moeten gaan leveren.

Rico Luman, Sectoreconoom Transport- en logistiek: "In 2017 zullen de kosten weer gaan stijgen en is daarmee is het de uitdaging voor bedrijven om de marge te behouden."