Clicky


Transportsector een van de sectoren waar het meest gelachen wordt

Transportsector een van de sectoren waar het meest gelachen wordt
14-12-2016 09:40 | Transport | auteur Redactie [FE]

HEERLEN - Goede koffie (of thee) op ons werk vinden we belangrijk. Niets nieuws onder de zon. Maar wat we nog belangrijker vinden op ons werk: lachen. Uit onderzoek van zorgverzekeraar Aevitae, uitgevoerd door Ruigrok Netpanel blijkt dat 87 procent van de werknemers het (zeer) belangrijk vindt om tijdens het werk te lachen. 77 procent vindt het (zeer) belangrijk dat er goede koffie of thee is op hun werk.

Uit het onderzoek blijkt ook dat meer dan een kwart (26 procent) van de werknemers lachen op zijn werk zó belangrijk vindt dat ze zouden overwegen om van werkgever te wisselen als er te weinig gelachen zou worden op hun werk. En 28 procent vindt dat de werkgever actie moet ondernemen om ervoor te zorgen dat er meer wordt gelachen op het werk. Meer dan een kwart van de werknemers (26 procent) lacht niet dagelijks op het werk.

Meer lachen met collega’s op derde plaats goede voornemens 2017

Gevraagd naar de goede voornemens voor 2017 aangaande gedrag op het werk zien we de volgende top 5:

  1. gezonder eten (22 procent)
  2. vaker een frisse neus halen in de lunchpauze (18 procent)
  3. meer lachen met collega’s (15 procent)
  4. meer bewegen op het werk (14 procent)
  5. minder koffiedrinken (6 procent)

Arndt van den Beuken, algemeen directeur van Aevitae: “We praten veel met werkgevers als we de zorgverzekeringen op maat maken voor hun werknemers. En dan bespreken we ook hoe ze werknemers kunnen helpen om gezond en inzetbaar te blijven. Gezonde leefstijl en werkdruk zijn de bekende thema’s. Wij voegen daar lachen op het werk aan toe omdat het positieve effecten heeft. Het is goed voor je gezondheid en draagt bijvoorbeeld bij aan het teamgevoel. Vandaar ook dit onderzoek. Het laat zien dat werknemers lachen ook erg belangrijk vinden.”

Top 3 beroepen met een lach

De top 3 branches waarin we denken dat er het meest gelachen wordt, zijn:

1. Horeca en toerisme (33 procent van de werknemers denkt dat in deze branche het meest gelachen wordt)
2. Bouwnijverheid- en installatie (15 procent)
3. Communicatie, marketing en reclame (12 procent)
3. Transport. Logistiek, inkoop en opslag (12 procent)

In de juridische branche, bij nutsbedrijven en in de wetenschap denken we dat er niet veel gelachen wordt (allemaal scoren ze maar 1 procent).