Clicky


ING: Luchtvaartsector groeit in 2017 verder door

ING: Luchtvaartsector groeit in 2017 verder door
08-12-2016 10:27 | Zakelijk Nieuws | auteur Redactie [FE]

AMSTERDAM - Bedrijven die actief zijn in het vervoer door de lucht groeien in 2017 met 3% bovengemiddeld. Dit komt vooral door aanhoudend sterke groei in het passagiersvervoer, het vooruitzicht voor het vrachtvervoer is gematigder. Hier zijn concurrentie van zeevervoer en een minder gunstig handelsklimaat drukkende factoren.

Passagiersluchtvaart blijft hard groeien

Het passagiersvervoer heeft in 2016 een versnelling doorgemaakt en groeide landelijk met maar liefst 8%. Naast Schiphol boekte ook Eindhoven, de tweede luchthaven van Nederland, 5% groei. Dit is te danken aan een combinatie van een aantrekkende economie, de verlaging van luchthaventarieven (Schiphol) en uitwijking vanuit andere luchthavens. De expansie wordt voornamelijk gedragen door de aantallen passagiers uit de EU.

Een keerzijde hiervan is dat de groei vooral komt van low-cost carriers en dat dit voor de horeca en detailhandel op de luchthaven minder extra geld in het laatje brengt. Toch leveren intercontinentale passagiers ook een bijdrage. Wereldwijd groeit de middenklasse en toerisme zorgt zo voor meer luchtvervoer. In 2017 groeit het passagiersvervoer opnieuw, naar verwachting met 3% tot 5%.

Voor Schiphol komt het opgelegde maximum van 500.000 vliegbewegingen daarmee snel dichterbij. In de loop van 2019 zal uitbreiding van luchthaven Lelystad pas ruimte voor charters gaan geven waardoor Schiphol enigszins wordt ontlast.

Concurrentie op grote Aziatische vrachtmarkt neemt toe

Het luchtvrachtvervoer wordt vooral ingezet voor hoogwaardige producten. Elektrische machines (zoals van ASML) en smartphones zijn in tonnage gemeten de belangrijkste goederen in het luchtvervoer, gevolgd door bloemen, planten, zaden en bollen. Ook lichtere vracht, zoals cosmetica en medicijnen gaat door de lucht. Een sterke groeimarkt is E-commerce. Consumenten kopen steeds vaker en meer bij buitenlandse webwinkels, waarbij snelheid een onderscheidend criterium is.

De Nederlandse luchtvrachtlijnen met Azië zijn met een aandeel van 35% in het totaal sterk ontwikkeld. Door concurrentie van luchthavens in het Midden-Oosten en verplaatsing van transport naar zee daalt de overslag hier (zie figuur). Dit komt deels doordat er meer van en naar hubs als Dubai en Istanbul wordt gevlogen. Ook blijft Noord-Amerika groeien als luchtvrachtregio en is het perspectief voor deze regio met een groeiende economie en een lagere euro/dollar-koers gunstig.

Afbouw van de vrachtvloot KLM/Martinair hoeft groei niet in de weg te staan

De afbouw van de vrachtvloot bij KLM/Martinair hoeft de groei van het vervoer via de circa 200 gerelateerde logistieke bedrijven op Schiphol niet in de weg te staan. Er wordt immers steeds meer vracht in de ‘belly’ vervoerd (op Schiphol nu ca. 40%) en andere carriers vervoeren ook vracht. De groei van 2% tot 2,5% per jaar waar Schiphol naar streeft, is gezien het minder gunstig handelsklimaat, de afnemende outsourcing naar China en verplaatsing naar zee een uitdaging, maar niet buiten bereik. De luchthaven zal moeten uitblinken ten opzichte van concurrenten als Frankfurt en Parijs. De uitgangspositie daarvoor is met een efficiënte logistieke reputatie relatief goed.