Clicky


ING: Wegtransport uitgedaagd door hogere kosten in 2017

ING: Wegtransport uitgedaagd door hogere kosten in 2017
08-12-2016 09:53 | Financieel | auteur Redactie [FE]

AMSTERDAM  - Wegtransporteurs profiteren van de groeiende binnenlandse economie en kunnen in 2017 een volumegroei van 2% realiseren. Wel blijft de prijsdruk groot. Omzetgroei komt vooral van het groeiende volume en een grotere efficiëntie moeten. Doorberekening van de verwachte hogere kosten is een belangrijke uitdaging.

Goed jaar voor wegtransport dankzij sterke binnenlandse markt

De Nederlandse wegtransportsector gaat een jaar met toenemende vraag tegemoet. Naar verwachting stijgt het volume met 2% en de omzet met 3%. De economische groei wordt vooral gedreven door de binnenlandse economie en de wegtransportsector profiteert hiervan. Tweederde van het vervoer is nationaal. Vooral de bouw zal de vervoersvraag met een groei van 3% direct en indirect blijven stimuleren, maar dit geldt ook opdrachtgevers in de horeca en detailhandel die profiteren van toenemende koopkracht. Wel verandert de vraag in de detailhandel. Zo groeit E-commerce met dubbele cijfers, wat zorgt voor andere opdrachtgevers, fijnmaziger transport en concurrentie van grote pakketvervoerders. Ook kopen consumenten meer diensten in waarvoor geen vervoer nodig is. Dit vraagt om scherpte van ondernemers.

Internationaal vervoer groeit in 2017 ook, maar het Nederlandse deel wordt nog steeds kleiner

Ondanks het minder gunstige handelsklimaat, blijft de Europese gatewayfunctie van Nederland in 2017 voor groei zorgen. Ook industriële verladers hebben meer ladingaanbod. Wel vindt er ondanks discussie over een Europees minimumloon steeds meer internationaal vervoer (door dochterondernemingen) plaats vanuit het buitenland.

De aanstaande brexit kan vanaf 2017 tot weglek van opdrachten en aanpassing van beleveringsmodellen leiden. Nederlandse logistieke bedrijven (zoals het Daily Cool-concept) hebben een substantieel aandeel in de belevering van (winkels in) het Verenigd Koninkrijk. Douaneafhandeling kan daarentegen ook voor nieuwe dienstverlening zorgen.

Kostenstijging beperken verder herstel winstgevendheid

De negatieve trend in de winstgevendheid van wegtransporteurs is in 2014 gekeerd. Driekwart van de bedrijven is eind 2016 winstgevend. De kosten zullen in 2017 echter ook weer met enkele procenten oplopen door een nieuwe CAO en brandstofkosten die vanaf de bodem kunnen gaan stijgen. De ervaring leert dat een groeiende vervoersvraag goed is voor een betere beladingsgraad en meer efficiëntie.

Zuiniger rijden heeft ook een kostendrukkend effect. Ondanks de kostenstijging is er daarmee verdere financiële verbetering voor bedrijven mogelijk. Gemiddeld is de winstgevendheid nog altijd mager, maar de bandbreedte groot. Dit betekent dat het verschil ook in 2017 moet worden gemaakt met duidelijke keuzes en professioneel ondernemerschap.

Filevertraging en chauffeurstekort trekken de aandacht in 2017

Toenemende drukte op de wegen is een belangrijk thema voor de transportsector. Naar verwachting stijgt het tijdverlies tot 2021 met 20% (KIM) en komt het hoogste niveau ooit in zicht. Dit zorgt voor onbetrouwbaarheid in leveringsketens en voor schade bij transporteurs en opdrachtgevers. Ook het chauffeurstekort blijft een uitdaging. De vacaturegraad piekte in de herfst van 2016 al (op 3%) en het tekort zal vooral bij grote bedrijven verder oplopen. Het risico bestaat dat dit de groei remt.