Clicky


Binnenvaartsector: 'Extra asfalt tegen files te kort door de bocht'

Binnenvaartsector: 'Extra asfalt tegen files te kort door de bocht'
23-11-2016 12:05 | Algemeen | auteur Redactie [FE]

ROTTERDAM - Het aanzetten van de asfaltmachines is niet de oplossing tegen de alarmerende stijging van de files, stelt het Bureau Voorlichting Binnenvaart. Met name in het goederenvervoer wordt te veel gekeken naar het oplossen van knelpunten op de weg, terwijl met nieuwe logistieke concepten de vaarwegen aantoonbaar een filevrij alternatief kunnen bieden. De binnenvaartsector staat dan ook klaar om samen met de wegvervoerders en hun opdrachtgevers te zoeken naar alternatieven via het water.

Vandaag maakte TNO nieuwe berekeningen bekend waaruit blijkt dat de schade als gevolg van de toenemende files inmiddels 1,1 miljard euro bedragen. Planningen worden onbetrouwbaar en wegvervoerders maken extra kosten omdat steeds meer materieel stil staat op de wegen. 

In tegenstelling tot de volle wegen kunnen de vaarwegen in Nederland een verdubbeling van het transport goed aan. Met 150 havens en ruim 30 containerterminals in het land is de infrastructuur aanwezig om goederenstromen slimmer te spreiden van de weg naar het water. Waar de planningen in het wegvervoer in het gedrang komen, is levering via het water het betrouwbare alternatief. Een enkel binnenvaartschip staat al snel gelijk aan 52 vrachtwagens en een gemiddelde reductie van 30 procent CO2-uitstoot.

Volgens het Bureau Voorlichting Binnenvaart moet er zowel door overheden als in de logistiek meer gedacht worden in nieuwe slimme concepten waar vrachtwagens en binnenvaartschepen gezamenlijk het vervoer verzorgen. De korte afstand van het bedrijf naar de kade van een containerterminal met een vrachtwagen om vervolgens met een binnenvaartschip de lange afstand af te leggen. Een toenemend aantal bedrijven werkt inmiddels naar volle tevredenheid met dergelijke concepten.

In Nederland wordt op dit moment 37 procent van het goederenvervoer over het water afgewikkeld, voor het vervoer van containers ligt dit percentage op 35 procent (2,6 miljoen TEU per jaar). Vrijwel alle economische regio's in Nederland en Noordwest-Europa zijn via grootscheeps vaarwater ontsloten met een verborgen capaciteit van tenminste 100 procent.

Foto's

  • J.Roeland
    ESTERO
  • J.Roeland
    MANNA
  • J.Roeland
    TYDA KYRA
  • Binnenvaartschip LIA
    Binnenvaartschip LIA