Clicky


Transporterend Nederland scoort goed in nieuwste Quote-lijst

Transporterend Nederland scoort goed in nieuwste Quote-lijst
04-11-2016 20:43 | Financieel | auteur Redactie [FE]

ZWAAGWESTEINDE - De Quote 500 is dit jaar eigenlijk de Quote 1000. Vanwege de twintigste editie heeft men twee keer zoveel rijken op een rijtje gezet. Opvallend is dat juist tussen plek 500 en 1000 veel (voormalig) transporteurs terug te vinden zijn. Zo vinden we bijvoorbeeld op 540 Peter van den Bosch, op 722 Bennie Heisterkamp, op 770 de broers Sieb en Jan Koopman en op plek 957 Piet Loos.

Zoals elk jaar zet de redactie ook dit jaar weer alle transportgerelateerde rijken volgens de Quote-ljst van 2016 voor je op een rij.

58 - Rob en Eric Wagenborg
De broers Wagenborg, uiteraard van het gelijknamige Royal Wagenborg, zijn van plek 65 gestegen naar plek 58 en daarmee nog altijd de rijkste transportondernemers van Nederland. Wagenborg leed vorig jaar een verlies van 1 miljoen euro terwijl dat in 2014 nog 45 miljoen euro was.

122/123/124 - Jaap, Piet en Ton Koole
In 2010 verkochten de broers Koole 85 procent van het gelijknamige transportbedrijf Koole Tanktransport voor 300 miljoen euro. In 2015 verkocht het Zweedse EQT het bedrijf door aan J.P. Morgan. Volgens Quote ontvingen de broers hiervoor 50 miljoen per persoon door de achtergehouden 15 procent aandelen.

140 - Marco en Ewald Raben
De broertjes Raben daalden van plek 103 vorig jaar naar plek 140 dit jaar. De Raben Groep had volgens Quote nog slechts 5,7 miljoen euro winst in 2015. Een trend die zich in 2013 al inzette bij Raben.

190/205/217 - Frans, Roderick en Jan van Seumeren
Frans van Seumeren verkocht in 2006 zijn aandelen in Mammoet aan SHV. Veel van dit geld investeerde hij in FC Utrecht. Zijn huidige transportbedrijf Rolldock realiseerde ondanks een goede omzet een verlies van 3 miljoen euro. In 2011 namen ook de broers Jan en Roderick afscheid van Mammoet.

256 - Jaap en Peter Peinemann
Vooral bekend geworden vorig jaar door het drama met de hijskraan in Aplhen aan den Rijn. Ook de broers Peinemann zakten in de Quote-lijst en wel van plek 226 in 2015 naar plek 256 in 2016. Het bedrijf boekte in 2015 3,2 miljoen winst. Beduidend minder dan de 18 miljoen in 2014. In september 2015 nam Peinemann het bedrijf Spijkstaal Elektro BV over.

291 - Wolter Koops
Een nieuwkomer in de Quote 500 dit jaar is Wolter Koops.Het gelijknamige transportbedrijf bestaat al sinds 1961. De 74-jarige Wolter Koops staat inmiddels zelf niet meer aan het bewind van Wolter Koops. Zijn vier zoons hebben nu de leiding.

326 - Toon Meeus
Eén plaatsje gezakt dit jaar is Toon Meeus, directeur van Meeus Group uit het Brabantse Bergen op Zoom. In 2015 heeft het bedrijf, volgens Quote, een winst gemaakt van bijna 8 miljoen euro.

366 - Bram, Pim en Sjoerd Ewals
Alweer een nieuwe binnenkomer in de Quote 500 vanuit de transportsector zijn de broers Ewals. In 2006 namen zij noodgedwongen, vanwege het overlijden van hun vader Henk Ewals, de leiding van het familiebedrijf Ewals Cargo Care over. Met een wagenpark van 550 vrachtwagens gaan de zaken goed. Volgens Quote zouden de broers goed zijn voor een geschat vermogen van 70 miljoen.

373 - Nol van Vliet
En op plek 373 alweer een nieuweling in de persoon van Nol van Vliet, eigenaar van Van Vliet Trucks. Nol heeft zijn broers uit het door zijn vader gestartte bedrijf gekocht en staat alleen aan het bewind. Van Vliet exporteert veel vrachtwagens naar met name Afrikaanse landen. Zijn geschatte vermogen is volgens Quote 70 miljoen euro.

442 - Simon Frederiks
Met een geschat vermogen van 60 miljoen euro vinden we op plek 442 Simon Frederiks, directeur van HSF Logistics. Eveneens een nieuwkomer vanuit de transportwereld in de Quote-lijst. Sinds 2014 is Frederiks eveneens sponsor van F1 coureur Max Verstappen. Zelf is Frederiks ook jarenlang actief geweest in de autosport.

444 - Jack en Jos den Hartogh
De broers den Hartogh zijn van plek 350 gezakt naar plek 444. Beide broers zijn groot aandeelhouders van Den Hartogh Logistics.

449 - Adrie van Opijnen
En daar is weer een nieuwkomer: Adrie van Opijnen. Volgens Quote was Opijnen zelf niet zo blij met zijn Quote-notering. Neemt niet weg dat de eigenaar van Opijnen BV geschat wordt op 60 miljoen euro.

538 - Hai Berden
Eigenlijk best wel buiten de lijst gevallen staat op nummer 538 Seacon topman Hai Berden. In 2015 stond hij nog op plek 422 en viel hij binnen de reguliere Quote 500. Naast Seacon is Berden ook nog de voorzitter van voetbalclub VVV Venlo. Berden heeft een geschat vermogen van 50 miljoen euro.

540 - Peter van den Bosch
Eveneens uit de reguliere lijst gekukeld is Peter van den Bosch, directeur van Van den Bosch transport. Het bedrijf investeert momenteel veel in ondermeer Ghana en Dubai. Volgens Quote is van den Bosch toch nog altijd goed voor 50 miljoen euro.

591 - Piet Bakker
Ook Piet Bakker is net niet in de reguliere 500 terechtgekomen in 2016. Dit jaar is Bakker goed voor plek 591, vorig jaar was dat nog 486. Met Bakker Logistiek is hij al jaren actief in de transportsector.

602 - Frans, Rob en Ruud van der Lee
Wederom een nieuwkomer al is het wel net buiten de lijst 500 rijksten. Op plek 602 vinden we de broers van der Lee van het gelijknamige van der Lee Transport. Het transportbedrijf bestaat al sinds 1919. De broers hebben een geschat vermogen van 40 miljoen euro.

671 - Leen de Rijke
Op nummer 671 vinden we Leen de Rijke. Volgens Quote goed voor een vermogen van circa 40 miljoen euro, lang niet (meer) genoeg voor een plek tussen de 500 Rijksten.

710 - Gerrit Hannink
In 2013 verkocht Hannink zijn transportbedrijf Wintrans aan HSF Logistics. Zijn vermogen wordt geschat op 37 miljoen euro. Niet voldoende voor de reguliere 500 maar toch een mooi bedrag.

722 - Bennie Heisterkamp
Op plek 722 vinden we nieuwkomer Bennie Heisterkamp. Sinds 2014 zit de omzet van Heisterkamp weer in de lift en wordt er eveneens winst gemaakt. Bennie wordt geschat door Quote op een vermogen van 36 miljoen euro.

770 - Sieb en Jan Koopman
Ook de broers Sieb en Jan Koopman, van het gelijkname Koopman Auotransport uit Noordhorn hebben de 1000 rijksten van nederland lijst weten te halen. Dankzij de aankoop in 2014 van het Duitse Möhlmann Automobil-Logistik is het wagenpark gegroeid tot 500 stuks en het personeelsbestand tot zo'n 900 werknemers. Beide broers zouden goed zijn voor zo'n 34 miljoen euro.

778 - Arjan en Harry Schenk
De derde generatie van Schenk Tanktransport staat al ana het roer van dit familiebedrijf dat in 1925 werd opgericht. De broers zijn volgens Quote goed voor een vermogen van 34 miljoen euro.

787 - Ubbo Hempenius
Ubbo Hempenius is directeur bij H&S Group. Volgens Quote goed voor 33 miljoen euro en nieuw in de lijst van de 1000 rijksten van Nederland.

797 - Ad van Wijk
Ad van Wijk heeft de leiding over E. van Wijk Logistics met 300 voertuigen en 550 werknemers. Volgens Quote goed voor zo'n 33 miljoen euro en eveneens nieuw in de lijst.

820 - Henk Bakker
Als planner begonnen bij verschillende transportbedrijven nu directeur van Van Uden en binnengekomen in de lijst op nummer 820.

834 - Evert Janssen
De 65-jarige Evert Janssen is eigenaar van Janssen Logistics. Volgens Quote goed voor zo'n 31 miljoen euro geschat vermogen.

839 - Robert Tielbeke
Op plek 839 vinden we Robert Tielbeke, tweede generatie Tielbeke die de leiding heeft over het 250 vrachtwagens tellende transportbedrijf. In Lemelerveld breidde Tielbeke onlangs nog uit.

917 - Hendrik en Joris van den Anker
De zoons van oud-eigenaar Jan van den Anker verkochten eind 2015 het Van den Anker Transport aan het Afrikaase Imperial. De verkoop heeft hen een vermelding in de 1000 rijksten opgeleverd met een geschat vermogen van 27 miljoen euro.

957 - Piet Loos
Op plaats 957, oftewel bijna onderaan de lijst, treffen we Piet Loos, de huidige directeur van Simon Loos aan. Inmiddels zijn de kinderen van de inmiddels 72-jarige Piet ook al actief binnen het familiebedrijf in Wognum. Het vermogen van Piet Loos wordt geschat op een 'bescheiden' 26 miljoen euro.

962 - Gerard Roelofsen
De 70-jarige Gerard Roelofsen had tot 2005 de leiding over Koninklijke Rotra in Doesburg. Inmiddels staan zijn zonen aan de leiding. Roelofsen wordt geschat op een vermogen van 26 miljoen euro.