Clicky


Air France pakt verlieslatende routes aan

Air France pakt verlieslatende routes aan
03-11-2016 10:24 | Zakelijk Nieuws | auteur ANP

PARIJS - Gerichte bezuinigingen, op routes waar de opbrengsten door felle concurrentie het sterkst onder druk staan, moeten Air France de komende jaren helpen weer te groeien. Nieuwe, harde confrontaties met het personeel hoopt de nieuwe topman Jean-Marc Janaillac van Air France-KLM zo te voorkomen.

Air France krijgt er daarom er een broertje bij. Met tien vliegtuigen, bemand met personeel dat daar zelf voor kiest en bereid is met minder genoegen te nemen, moet de nieuwe telg binnen de luchtvaartgroep de strijd aanbinden met de Golfmaatschappijen. Op zowel nieuwe als bestaande routes naar verre bestemmingen.

Uitgangspunt is dat passagiers dezelfde service krijgen als bij Air France zelf. Van een echte prijsvechter is volgens het bedrijf dan ook geen sprake. Het nieuwe bedrijf gaat ook dienen als proeftuin, waar Air France mogelijke verbeteringen van het eigen product gaat uitproberen.

Een en ander neemt niet weg dat de komende jaren ook elders bij Air France de kosten verder omlaag moeten. De vliegtuigen moeten efficiënter worden benut en de overhead moet worden verminderd. Dat laatste kunstje kijken de Fransen af van KLM, waar al een grote reorganisatie op het hoofdkantoor gaande is.

Ook KLM moet doorgaan met kosten besparen. "Dit plan onderstreept de noodzaak om de competitiviteit te blijven verbeteren", zei topman Pieter Elbers donderdag. Zowel hij als Janaillac benadrukte dat de beide maatschappijen binnen de groep hun eigen identiteit moeten behouden.

Op Schiphol zullen wel de banden tussen KLM en Transavia worden aangehaald. Zij gaan investeringen in nieuwe vliegtuigen en bestemmingen meer met elkaar afstemmen en daarnaast nauwer samenwerken op commercieel gebied. Elbers verwacht evenwel niet dat dit tot grote verschuivingen in het vluchtaanbod leidt.

De groeiplannen die Transavia had buiten Nederland en Frankrijk, gaan voorlopig wel de ijskast in. "Wij hebben momenteel niet de middelen om Transavia overal in Europa te ontwikkelen'', zei Janaillac. "We kiezen ervoor te investeren in onze hoofdactiviteiten."