Werknemers transportsector geen goed woord over voor nieuwe cao voorstellen

Werknemers transportsector geen goed woord over voor nieuwe cao voorstellen
27-10-2016 17:24 | Arbeidsvoorwaarden | auteur Redactie [FE]

ZWAAGWESTEINDE - Woensdag 26 oktober zijn de cao-onderhandelingen gestart voor een nieuwe cao beroepsgoederenvervoer. De eerste onderhandelingsdag is eigenlijk meer een uitwisseling van eisenpakketten van zowel de vakbonden en de werkgeversorganisaties. Beide organisaties zijn met voorstellen gekomen die nogal wat stof tot nadenken geven.

De redactie van Transport Online vroeg, nadat de vakbonden en de werkgevers uitgebreid aan het woord zijn geweest, wat de werknemers, waar de cao betrekking op heeft, er zelf nu eigenlijk van vinden. Wat vinden zij van de voorstellen, wat zouden zij anders willen zien? Hieronder een kleine greep uit de vele reacties die de redactie vandaag ontving.

De vakbonden vragen een loonsverhoging van drie procent en een cao met de duur van 1 jaar. De werkgeversorganisaties stellen een 2-jarige cao voor met in het eerste jaar een loonsverhoging van 1,25 procent en in het tweede jaar nog eens 1,25 procent.

Daarnaast wil men de huidige KNV cao afschaffen. Een echt alternatief is er echter voor deze cao (nog) niet.

Veel reacties gaan over de voorgenomen loonsverhoging en het wegvallen van de KNV cao. Zo zegt de 35-jarige Lennaert: "De loons verhoging is veel te laag. We lopen al jaren achter en ik zit zelf in de KNV cao en deze cao moet gewoon blijven."

De 45-jarige Rikus zegt: "Het basisloon moet drastisch omhoog. Van een 40-urige werkweek kan een chauffeursgezin niet leven."

Ron, 47 jaar en chauffeur reageert: "Als voor de werkgevers afbraak een synoniem voor modernisering is, zijn ze goed bezig. Modernisering is een fatsoenlijk loon voor 40 uur werken zodat ik niet verplicht ben zoveel overuren te maken. Een goede regeling voor oudere werknemers qua uren. Flexibler zijn in verdeling van werk en vrije tijd. Niet 24/7 beschikbaar moeten zijn."

Loonachterstand

En hij gaat verder: "Een loonbod van 2,5% over twee jaar is schandalig laag gezien het laatste decennium. Waar blijft de structurele loonsverhoging van 15- 20 procent die we qua salaris achterlopen? Een onderzoek van 5 jaar geleden, door de werkgevers geïnitieerd trouwens. Dus: nee, ben nog niet laaiend enthousiast."

Ook uit onderzoek van de Rabobank is recentelijk gebleken dat het loon van vrachtwagenchauffeurs is achtergebleven. Uit het onderzoek van de Rabobank bleek dat vrachtwagenchauffeurs gemiddeld zo'n 21 procent achterlopen qua beloning ten aanzien van hun productiviteit.

Een uitgebreide reactie kregen wij van de 55-jarige chauffeursvrouw Alida. "Mijn man is 37 jaar werkzaam als internationaal chauffeur en ik ben goed op de hoogte van wat het vak inhoudt en welke verantwoording op zijn bordje ligt. De druk is in de afgelopen jaren enorm toegenomen, Nederland heeft de beste chauffeurs ter wereld en dat mag wel eens beter erkend worden. Niet alleen met woorden maar met een daarbij passend salaris."

"De voorstellen van TLN mogen van ons regelrecht de prullenbak in, het maakt mij heel boos. Dit is geen verbetering of modernisering zoals ze het zelf zeggen maar terug naar de jaren 30. Dat het basisloon omhoog moet staat buiten kijf maar dat de toeslag op overuren per 1 januari 2018 nog maar 15% bedragen is te gek voor woorden. Met deze fooi als loonsverhoging is de chauffeur nog steeds niet in staat om van zijn basisloon alleen te leven", gaat Alida verder.

"Zelfs economen uit het bankwezen geven toe dat het inkomen in de transportsector 20 procent te laag ligt. Bij sociale modernisering lijkt mij dat een chauffeur een fatsoenlijk loon moet krijgen zodat het niet meer nodig is om minimaal 50 uur per week te werken. Dat hij de kans krijgt om bij zijn gezin te zijn en niet 24/7 beschikbaar voor de werkgever zoals nu het geval is."

"Verder ben ik bang dat het voor de werkgever heel aantrekkelijk wordt om de werknemer meer weekenden te laten rijden, het maakt immers bijna geen verschil in loonbetaling als een overuur 15 rpocent extra kost, is dit een gezonde ontwikkeling? Het verlagen van het ziekengeld met 15 procent is ronduit schandalig, ziek zijn is geen keuze. Nee, dit mag niet gebeuren en ik ben heel benieuwd hoe de onderhandelaars namens de werknemers hier op gaan reageren. Ik volg het nieuws in ieder geval op de voet", besluit Alida.

Danny reageert via Facebook en komt tot de conclusie dat met de nieuwe cao-voorstellen van de werkgeversorganisaties je er als chauffeur qua beloning zelfs op achteruit gaat: "Als ik me nu niet vergis. Zouden we in het voorstel van TLN 15 procent verdeelt over twee jaar moeten gaan inleveren op onze overuren, en daar voor in de plaats krijgen we er 3,26 procent bij op ons basissalaris. Als je dan een beetje vlug rekent dan ga je er dus gewoon een paar euro op achteruit per maand."

KNV

Zoals al eerder gemeld is men voornemens om de KNV cao op te heffen. Ook hierover komen veel boze reacties binnen bij de redactie. Gerard zegt: "Ik werk bij een bedrijf met een KNV cao en die wordt gewoon van tafel geveegd. Schandalig gewoon. TLN wil wel de lusten van een fusie, maar nemen de werknemers van de KNV bedrijven niet serieus. De KNV cao bevat onder andere 18 extra vrije dagen voor werknemers die 30 jaar en langer in de transportsector werkzaam zijn. Dit is misschien niet meer van deze tijd en een afzwakking van deze voorwaarde had ik wel verwacht, maar dit.... Dit is de arrogantie ten top."

"Men had minimaal de moeite moeten nemen de verschillen tussen de twee cao's te bekijken en dan gezamenlijk onderhandelen welke punten men wel en niet wil of kan overnemen. Als ik de reacties onder de collega's beluister belooft het nog een heftige periode te worden", besluit Gerard.

Oplossingen

Er waren ook een aantal chauffeurs die met oplossingen kwamen waarvan zij denken dat in de cao geregeld zou moeten worden.

Zo reageerde Bert, 46 jaar: "Haal al die flauwekul eraf sowieso de 130 procent. Ik betaal meer belasting dan dat het oplevert. Weekend werk moet wel extra beloond worden. Maak er een goed uurloon van rond de 16,50 á 17 euro. Onkostenvergoeding vereenvoudigen. Wachtdag bij ziekte schrappen. Mensen blijven daardoor langer thuis denk ik. Reiskostenvergoeding wordt ook wel eens tijd dat dat geregeld wordt. We werken gemiddeld toch wel 55 á 60 uur per week meer dus vakantiedagen zijn wenselijk of een 4-daagse werkweek."

"En wat dachten jullie van met je 60ste met pensioen? We hebben dan al ruim het aantal uren gewerkt dat iemand die op z'n 66ste met pensioen gaat en 36 uur per week werkt. Meer netto geld wordt iedereen blij van", besluit Bert.

Patrick zegt op Facebook: "Basisloon omhoog en overurentoeslag omlaag! Laat het dan maar zoals het is en doe alleen een inflatietoeslag.
Zou ook wel fijn zijn als de gewone werkweek niet van maandag tot en met zondag loopt maar gewoon van maandag tot en met vrijdag. Zodat je dus niet eventueel je niet gehaalde 40 uur in het weekend goed moet maken. Of gewoon standaard acht uur per dag."

Uit alle reacties die wij ontvingen, en wij hebben echt maar een kleine greep uit de vele reacties kunnen plaatsen, blijkt wel dat de werknemers het allerminst eens zijn met de gedane voorstellen. Naast de voorstellen van de werkgeversorganisaties bestaat er ook veel verzet tegen de voorstellen van de vakbonden. Zo begrijpt een groot aantal chauffeurs onder meer niet waarom er een vast uurtarief voor zzp-ers afgesproken moet worden in de cao. Zzp-ers zijn immers ondernemers en geen lid van de vakbonden.

Transport Online blijft de komende tijd de onderhandelingen uiteraard op de voet volgen. Het beloven nog zware onderhandelingen te gaan worden.



Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Truckoccasions

Rijverboden