Clicky


Cybercrime grootste risico voor transportbranche

Cybercrime grootste risico voor transportbranche
25-10-2016 19:23 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie [FE]

AMSTELVEEN - De transportbranche ziet de groeiende dreiging van cybercrime en datalekken als de grootste risicofactor voor de komende tien jaar, aldus de bestuurders uit de sectoren luchtvaart, zeevaart en vervoer over land. Het valt niet te ontkennen dat cybercriminelen steeds vaardiger en inventiever worden.

Doordat de verschillende bedrijven in de transportbranche onderling steeds afhankelijker van elkaar worden groeit het risico op cybercrime en datalekken. Dat blijkt uit de 2016 Transportation Risk Index van wereldwijd adviesbureau, consultant en broker Willis Towers Watson.

Geopolitieke impact

Naast de digitale risico’s wordt de wereldwijde geopolitieke onstabiliteit geïdentificeerd als het grootse risico voor het komend decennium. Dit gaat om de impact van wereldwijde gebeurtenissen op de operationele activiteiten en winstgevendheid van transportbedrijven. Een risico dat hiermee gepaard gaat zijn de acties en het beleid van regeringen, regelgevende instanties en justitie als reactie op deze gebeurtenissen.

Sectorbrede aanpak

Doordat supply chains, zowel digitaal als fysiek, steeds meer van elkaar afhankelijk raken, ontstaat een groeiend besef dat de weerbaarheid tegen risico's vorm moet krijgen op een gemeenschappelijk niveau en dat de sector op dat vlak de handen ineen slaat. Geen enkel bedrijf is nog een eiland, hoe zorgvuldig men er ook te werk gaat.

"De transportwereld ontwikkelt zich snel, dus risicostrategieën moeten responsief en flexibel te implementeren zijn", aldus Mark Hue Williams, Head of Transportation Industry bij Willis Towers Watson. "Regulering en technologische ontwikkelingen vragen om nieuwe operationele modellen. Tegelijkertijd vinden er steeds meer aanvallen van vijandige spelers plaats die willen profiteren van de strategische rol die de branche speelt in de wereldeconomie. Dit alles speelt zich af tegen een instabiele geopolitieke en economische achtergrond, terwijl er ook een groeiende vraag is naar nieuwe vaardigheden op de werkvloer. Het is essentieel om te weten hoe je je risicostrategie moet vormgeven aan de hand van deze verschuivende krachten, en dit is een uitstekende kans voor hen die voorop gaan in het bieden van een antwoord."

Verschillen per sector: land, zee en lucht

Naast de digitale risico’s hebben de sectoren afzonderlijk van elkaar verschillende risicofactoren voor hun eigen branche geïdentificeerd. Zo noemen luchtvaartbestuurders het mogelijk falen van kritische IT-systemen als grootste risico. Voor het vervoer over land is de toegenomen complexiteit op het gebied van veiligheidsregels en milieuwetgeving een belangrijk risico, wat zorgt voor hogere kosten en grotere operationele complexiteit. De zeevaartindustrie kampt in vergelijking met de andere twee sectoren in grotere mate met de risico’s die gepaard gaan met de globalisering van het klantenbestand.

Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Rijverboden

Foto's

Stuur uw foto's naar onze redactie, dan plaatsen wij deze voor u.

Actuele Brandstofprijzen
Euro952,179
Diesel1,956

Aangeleverd door UnitedConsumers

Meer brandstofprijzen

Truckoccasions

Truckoccasions

Geen advertenties gevonden

meer truckoccasions