Clicky


Chauffeurs AB Texel Veevoer boos over pilot arbeidssysteem '4 dagen werk'

Chauffeurs AB Texel Veevoer boos over pilot arbeidssysteem '4 dagen werk'
24-09-2016 15:34 | Transport | auteur Redactie [MV]

OUDESCHILD - Chauffeurs van AB Texel Veevoer zijn boos over de pilot arbeidssysteem ‘4 dagen werk.’ Een van hen stelt: “Ze zetten ons ons op vier dagen werken in allerlei roosters. Hier zijn wij het niet mee eens.”

“Tevens is er voor ons op zaterdag meestal onvoldoende werk om de dag te vullen. Dat houdt in dat wij ook nog eens te weinig uren maken. En aan uren aanvullen, zoals verplicht met de veertigurige werkweek, heeft AB Texel ook maling aan”, voegt hij eraan toe.

“Er is geen overleg geweest met zowel de ondernemingsraad (OR)  -het is instemming plichtig- als de vakbonden. Bovendien kost dit ons veel geld”, klinkt het.

Wel gestart

“Ondertussen zijn zij hier wel mee gestart onder de noemer dat het een pilot is. De chauffeurs die hierin gedwongen worden om mee te doen zijn ook de chauffeurs die een claim hebben neergelegd.”

De chauffeur verduidelijkt: “Ruim een jaar geleden heeft een hele groep achterstallig loon geclaimd en gekregen. Dit kwam doordat AB Texel  een arbeidssysteem wilde hanteren waar geen toestemming voor was door de vakbonden.”

“Maar ook willen wij zo niet verder. Toch is AB Texel hiermee doorgegaan met alle gevolgen van dien.” 

Zijn gedreigd

“De ‘claimchauffeurs’ zijn nadat ze geld hebben gekregen gedreigd dat zij geen vaste auto meer zouden krijgen. AB Texel is een slechte verliezer.”

Verder beweert de chauffeur: “De pilot is niet als instemming bij de OR van AB Texel gebracht. De chauffeurs die 4 dagen moesten gaan rijden zijn er meer dan 800 euro op achteruit gegaan zonder enige compensatie.”

“Ook werden hun standplaatsen eenzijdig gewijzigd zonder enige vorm van compensatie. Zelfs de cao-compensatie lappen ze aan hun laars. Hierover dient binnenkort een rechtszaak die door het FNV is aangespannen.”

Hij vervolgt: “Ze gaan gewoon door met het vierdaagse systeem. In de pilotperiode zijn vier chauffeurs opgestapt en de huidige chauffeurs willen het evenmin doen. Dus de kans is groot dat er nog meer mensen weglopen.”

“Terwijl er auto's stilstaan omdat er niet genoeg chauffeurs zijn. Ongelooflijk. Ze zetten nu zelfs advertenties om mensen te werven voor het vierdaags systeem. De kans is volgens mij klein dat hiervoor chauffeurs gevonden worden. Je verdient weinig op deze manier, maar bent wel gebroken na zo’n werkweek.”

Zijn het zat

“Wij zijn het zat. Het wil niet lukken om met de directie hierover in overleg te gaan. Dit hebben wij geprobeerd. Ook begrijpen wij niet dat ook de OR geen rol heeft in dit hele verhaal.”

“Zelfs onze vakbondsbestuurder Hans Robijn van FNV krijgt geen voet aan de grond. Als dit zo doorgaat gooien we gewoon de boel plat. In de hoop dat er wel geluisterd word”, besluit de ontevreden chauffeur.

FNV:  Niet aan ons

Bestuurder Hans Robijn van FNV tegenover Transport Online: “Het klopt dat AB Texel nu met arbeidssystemen van 4 dagen per wil gaan werken.”

“Dit is bij ons bekend, maar niet echt aan ons om te beoordelen. Dat zou het wel zijn wanneer AB Texel met het invoeren van de systemen afwijkt van bepaalde cao-artikelen.”

“Bijvoorbeeld dat ze van de 40 uur garantie per week zouden willen afwijken. Dat is vanuit de cao mogelijk, maar dan wel in overleg met de vakbonden.”

“Bij een ander bedrijf zijn we daarover in gesprek. Zolang AB Texel  niet van de cao wil afwijken, maar mensen wel in systemen of roosters wil laten werken, dan is dat inderdaad instemming plichtig (artikel 27 WOR). Het feit dat AB geen instemming heeft gevraagd daar kunnen wij niets tegen doen, dat is aan de OR.”

Claimchauffeurs

Robijn meldt verder: “Het klopt inderdaad dat er vorig jaar een groep chauffeurs een nabetaling van AB Texel  heeft gekregen, omdat ze daar recht op hadden en te kort uitbetaald hadden gekregen.”

“De groep gaat nu door het leven als ‘claimchauffeurs.’ Ook klopt het verhaal van de standplaatswijziging en dat wij het bedrijf gedagvaard hebben.”

“Kern van die zaak is dat chauffeurs woonachtig in het noorden die altijd hun vrachtwagen bij huis hadden, deze nu ineens in Lochem moeten parkeren.”

“En met eigen vervoer naar Lochem moeten. Zo lang dat nog onder de rechter is kan ik daar inhoudelijk niet te veel over zeggen.”

“Overigens klopt het eveneens dat naar mij toe AB Texel nergens meer op reageert.  De reden dat ik niet anders kan dan het voor de rechter brengen”, laat hij tenslotte weten.

Directeur Vis: Wel overlegd

“Er is wel overleg geweest met de OR en de vakbonden”, zegt AB Transport Groep-directeur Adriaan Vis zaterdagmiddag tegen Transport Online. AB Texel Veevoer is een onderdeel van AB Transport Groep.

Of de OR en de vakbonden het ermee eens of oneens zijn wil hij niet verklaren. Maar: “Het is een pilot een daarvoor hebben wij hun instemming niet nodig.”

“Ik heb geen idee waarom de chauffeurs van de claim bij de pilot betrokken zijn. Dat is niet het uitgangspunt geweest en dus niet bewust voor hen gekozen.”

Op de vraag of het een pesterijtje is, reageert hij verbaasd: “Sorry? Nee, als er iets nieuws is dan heb je altijd mensen die het wel willen en mensen die het niet willen.”

Vis laat verder nog weten: “De pilot is inmiddels achter de rug. Nu volgt er een evaluatie. Die is over ongeveer zes weken achter de rug. Ik ga nu geen uitspraken doen over wat ik van de pilot vind.”