Clicky


Rabobank: Werknemers in transportsector en bouw verdienen loonsverhoging

Rabobank: Werknemers in transportsector en bouw verdienen loonsverhoging
16-09-2016 09:43 | Financieel | auteur Redactie [FE]

AMSTERDAM - De lonen van werknemers in de bouw en in de transportsector zijn de afgelopen jaren achtergebleven. Dat blijkt uit 'Het Kennis en Economisch Onderzoek' van de Rabobank dat vandaag is gepubliceerd. Het rapport is geschreven door drie economen. 

Hoeveel ruimte is er voor een hogere beloning?

Het verschil tussen de ontwikkeling van de arbeidsproductiviteit en de reële loonvoet van werknemers per uur bepaalt de ruimte om lonen te verhogen. De loonvoet omvat alle kosten voor een werkgever die direct zijn verbonden met arbeid.

Het bestaat uit het brutoloon en de sociale werkgeverslasten. Organisaties van werkgevers en werknemers onderhandelen op centraal niveau over de cao-lonen. Deze vormen een belangrijk deel van het brutoloon. Voor werkgevers is het van belang hoe de loonvoet zich ontwikkelt ten opzichte van de afzetprijs en de arbeidsproductiviteit. Dit bepaalt hun concurrentiepositie.

Een hogere afzetprijs leidt namelijk, bij gelijke inkoopprijzen, tot een toename van de toegevoegde waarde per gewerkt uur van een werknemer. Ook een hogere arbeidsproductiviteit zorgt ervoor dat elke werknemer per uur gemiddeld meer waarde toevoegt. Bij een toename van de arbeidsproductiviteit is het voor een werkgever mogelijk het loon te verhogen zonder dat het winstaandeel daalt.

In een aantal sectoren ligt de ontwikkeling van de arbeidsproductiviteit in lijn met de reële beloning, zoals in de maakindustrie, de detailhandel en informatie en communicatie. Hier is dus geen ruimte voor een extra loonstijging als de winstgevendheid van bedrijven op peil dient te blijven.

In de bouw, de groothandel en de transportsector daarentegen is de gemiddelde beloning achtergebleven bij de arbeidsproductiviteit. In de bouw hadden de beloningen van werknemers tussen 2000 en 2015 cumulatief met ruim 10 procent extra kunnen stijgen zonder de winstgevendheid van bedrijven te verlagen. Dit betekent dat de lonen jaarlijks 0,7 procent sterker hadden kunnen stijgen.

In de transportsector ligt dit percentage nog hoger. Daar konden de lonen jaarlijks met 1,4 procent extra toenemen om in lijn te blijven met de ontwikkeling van de arbeidsproductiviteit in die sector. Benutting van deze loonruimte kan ervoor zorgen dat de consumptie van huishoudens toeneemt, wat goed is voor het economische herstel.

Beleidsaanbevelingen

Het beeld dat uit bovenstaande analyse opdoemt, is er een van langjarig achterblijvende beloning van werknemers. Dit is een beeld dat we ook in veel andere landen aantreffen.

Sectoren of bedrijven die ruimte hebben voor loonstijgingen, moeten worden aangesproken op hun verantwoordelijkheid. En dat is inmiddels ook gebeurd meldt de Rabobank. "Wij hebben aangetoond dat er verschil is tussen productiviteitsontwikkeling en loonontwikkeling in bijvoorbeeld de bouw, de groothandel en de transportsector. Dat ‘aanspreken op verantwoordelijkheid’ kan in de hele marktsector 5,1 procent hogere inkomens opleveren, als er geen andere effecten een rol spelen, zoals veranderende concurrentieverhoudingen."