Clicky


Contargo brengt importwijn per binnenschip van Rotterdam naar Koblenz

Contargo brengt importwijn per binnenschip van Rotterdam naar Koblenz
08-09-2016 10:14 | Algemeen | auteur Redactie [FE]

KOBLENZ - Langs de Duitse Rijn genieten momenteel toeristen uit de hele wereld van het wijnseizoen, terwijl diverse wijnsoorten, onopgemerkt, met binnenschepen stroom­opwaarts worden vervoerd. Dagelijks brengen binnenschepen duizenden liters importwijn van de Noordzeehavens naar het Europese achterland. Het logistieke containerbedrijf Contargo vervoert via de Rijn in opdracht van reders en expeditiebedrijven jaarlijks zo’n 1.500 containers met wijn.

Duitsland is een van de grootste Europese wijnlanden. Jaarlijks wordt ongeveer 1 miljoen hectoliter Duitse wijn geëxporteerd naar meer dan 100 landen in de hele wereld. De Verenigde Staten is de grootste afzetmarkt, Nederland staat op de tweede plaats. Daarnaast is Duitsland ook de grootste wijnimporteur ter wereld. De importwijnen zijn afkomstig uit andere Europese landen, zoals Italië, Spanje en Frankrijk. Er wordt echter ook steeds meer wijn uit Zuid-Afrika, Chili en de Verenigde Staten geïmporteerd.

Rotterdamse haven

Een deel van deze importwijnen wordt in de haven van Rotterdam van zee­schepen op binnenschepen verladen en vervolgens naar de inland terminals van Contargo langs de Rijn gebracht. Contargo zet hiervoor speciale containers in. Zo wordt Zuid-Afrikaanse wijn vaak in tankcontainers vervoerd.

“In Zuid-Afrika worden veel tankcontainers voor de Europese markt gebouwd”, vertelt Arndt Puderbach, manager van de Contargo-terminal in Koblenz.

“Voor de overtocht naar Europa vult men deze containers vaak met wijn. Ze kunnen dan in de zeehaven direct van het zeeschip op een binnenschip worden gezet. Na het transport worden de containers gereinigd en kunnen ze worden ingezet voor het vervoer van andere vloeibare producten.”

Glasvrij vervoer

Op de terminal van Contargo Rhein-Main GmbH in Koblenz is in 2015 zo’n 31 miljoen liter wijn overgeslagen. Een groot deel hiervan werd aangevoerd in zogenoemde Flexitanks. In deze uit kunststof vervaardigde verpakkingen kan men met een normale vrachtwagen of in een container tot 26.000 liter wijn vervoeren. Flexitanks zijn voor Contargo de meest flexibele en kostenefficiënte oplossing. Puderbach: “We kunnen de Flexitanks snel inbouwen in een standaardcontainer en ook snel verwijderen. Na het transport is de container onmiddellijk inzetbaar voor het vervoer van stukgoed. En in tegenstelling tot een tankcontainer kunnen we een standaardcontainer aan elk containerdepot retourneren.”

Koeltransporten

De export van gebottelde Duitse wijnen is een nichemarkt. Aangezien de temperatuur een grote invloed heeft op de ontwikkeling van de wijn, worden de wijnflessen vaak in koelcontainers van de terminal in Koblenz naar de Rotterdamse haven gebracht.

“Echte hoogwaardige wijnen vervoeren we in reefers met een ingestelde temperatuur van bijvoorbeeld 10°C. Zo blijft de kwaliteit optimaal!”

Foto's

  • J.Roeland
    ESTERO
  • J.Roeland
    MANNA
  • J.Roeland
    TYDA KYRA
  • Binnenvaartschip LIA
    Binnenvaartschip LIA
Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Rijverboden

Foto's

Stuur uw foto's naar onze redactie, dan plaatsen wij deze voor u.

Actuele Brandstofprijzen
Euro952,179
Diesel1,956

Aangeleverd door UnitedConsumers

Meer brandstofprijzen

Truckoccasions

Truckoccasions

Geen advertenties gevonden

meer truckoccasions