Clicky


CNV Vakmensen pleit voor universele veiligheidsmaatregelen openbaar vervoer

CNV Vakmensen pleit voor universele veiligheidsmaatregelen openbaar vervoer
08-09-2016 10:00 | Criminaliteit | auteur Redactie [FE]

UTRECHT - Bedrijven die een vervoersconcessie overnemen, zijn niet verplicht afspraken over veiligheid van personeel en reizigers over te nemen. Veiligheid blijkt keer op keer een kostenpost waarop vervoersbedrijven elkaar kunnen beconcurreren, zo blijkt bij de concessieverleningen in de provincie Limburg en op het traject Zwolle-Kampen-Enschede.

“Wij maken ons hier grote zorgen over”, zegt Sanne van der Meulen, bestuurder bij CNV Vakmensen. “Met NS hebben we bijvoorbeeld harde afspraken gemaakt over de inzet van een tweede conducteur op late treinen. Bij een concessiewisseling ben je die afspraken zomaar weer kwijt. Dat is een slechte zaak. Veiligheid van personeel en reizigers mag geen koehandel worden.”

Het probleem speelt op dit moment concreet bij twee regionale aanbestedingstrajecten in de provincie Limburg en op het traject Zwolle-Kampen-Enschede. Daar nemen Syntus en Arriva de concessie van NS en Veolia over. Daarmee gaan niet automatisch alle veiligheidsmaatregelen over. “Dus gaan gemaakte afspraken ook niet automatisch over en blijft het dweilen met de kraan open”, aldus Van der Meulen. “CNV Vakmensen wil samen met overheden en vervoerders toewerken naar universele veiligheidsmaatregelen voor alle vervoerders op bussen treinen en trams: een basisnorm, waar alle partijen zich al bij voorbaat aan verbinden.”

Berovingen, bedreigingen en vernielingen

Ook het busvervoer wordt geteisterd door steeds meer en ernstiger incidenten. “Berovingen, bedreigingen, vernielingen. Afgelopen dinsdag was het weer raak in Heemskerk: er vloog een steen dwars door de bus. Het is een wonder dat er geen gewonden zijn gevallen. Het maakt ons boos, ook omdat we na dit soort incidenten altijd weer een discussie hebben met overheid en vervoerder over welke maatregelen we moeten nemen. Ook voor het busvervoer geldt: sociale veiligheid is geen koehandel. Het hele onderwerp zou bij concessies geen onderdeel meer moeten zijn van het bestek.”

Tweede Kamer

Op 13 september debatteert de Tweede Kamer over sociale veiligheid in het openbaar vervoer. CNV Vakmensen vindt dat opdrachtgevers (regionale overheden) en vervoersbedrijven gezamenlijk hun verantwoordelijkheid moeten nemen.

“Je kunt dan denken aan een universele standaard voor maatregelen op het gebied van sociale veiligheid. Dan is voor alle partijen vooraf duidelijk aan welke afspraken de vervoersbedrijven zich moeten houden.”