Clicky


Met CLINSH naar schonere binnenvaart

Met CLINSH naar schonere binnenvaart
07-09-2016 11:29 | Milieu | auteur Redactie [FE]

ROTTERDAM - De provincie Zuid-Holland maakt de komende vier jaar werk van een schonere binnenvaart, samen met partners uit Nederland, België, Duitsland en Engeland. Het project CLean INland SHipping (CLINSH), waarvan de provincie lead partner is, moet duidelijk maken dat een lagere uitstoot in de binnenvaart mogelijk is.

CLINSH is op 1 september 2016 officieel van start gegaan en wordt ondersteund door het Europese LIFE fonds. De totale projectkosten zijn ruim 8,5 miljoen, waarmee 17 partners samen met het Europese Life Fonds investeren in diverse activiteiten die bijdragen aan een duurzame binnenvaart.

Schonere binnenvaart

Gedeputeerde Rik Janssen: “De binnenvaartsector is een belangrijke schakel in de logistieke keten. Met een grote en divers samengestelde vloot is de binnenvaart een betrouwbare partner bij het transport van grotere volumes en specifieke producten. Om ook in de toekomst concurrerend te blijven moet de sector nu investeren in schonere schepen. Vanuit het CLINSH-project ondersteunen we hen daarbij.”

De partners verenigd in CLINSH testen vernieuwende technieken, alternatieve brandstoffen en walstroom om op die manier een bijdrage te leveren aan het terugdringen van de uitstoot. Het effect wordt vervolgens continu gemonitord op 30 schepen. De data bieden een handvat voor beleidsmakers bij lokale, regionale, nationale en internationale overheden en instanties. Ook brengt CLINSH de business cases van de verschillende maatregelen voor schippers in kaart, om zo de vloot te stimuleren tot verdere verduurzaming.

CLINSH consortium

Op uitnodiging van het Directoraat-generaal Environment van de Europese Commissie is een consortium gevormd met partijen uit Nederland, België, Duitsland en Engeland. Partners zijn onder anderen havens, universiteiten en brancheorganisaties. De partners werken samen en dragen financieel bij aan maatregelen ter stimulering van een schonere binnenvaart. Voor de financiering van deze transitie in de binnenvaartsector is Europese samenwerking en inzet van middelen uit Europa noodzakelijk. De binnenvaartsector is immers een sector die het nationale domein overstijgt.

Vervolg

De komende weken krijgt het project verder vorm. Zo wordt een Europese tenderprocedure gestart om te komen tot een selectie van 30 schepen die deelnemen aan het demonstratieproject. Op 27 oktober 2016 vindt in Düsseldorf de officiële startbijeenkomst plaats. Verder worden partners en geïnteresseerden via onder meer een website, nieuwsbrieven en social media op de hoogte gehouden van de resultaten.