Clicky


Verhoogde veiligheid door hulpsysteem op heftrucks

Verhoogde veiligheid door hulpsysteem op heftrucks
06-09-2016 17:30 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie [FE]

ALMERE - Vanaf nu is het innovatieve hulpsysteem Linde Safety Pilot (LSP) ook beschikbaar voor heftrucks met verbrandingsmotoren. Deze kan als optie op alle Linde modellen tot acht ton worden besteld. 

Als 's werelds meest moderne hulpsysteem voor heftrucks, ondersteunt de Linde Safety Pilot heftruckchauffeurs en verlaagt het de risico's. Het verfijnde systeem controleert continu de werking van de verschillende parameters als hefhoogte, lastzwaartepunt, gewicht van de lading en rijsnelheid. Deze gegevens zijn bij de heftruckchauffeur vaak niet bekend. Wanneer hiervoor is gekozen grijpt het systeem bij veiligheidskritieke situaties in.  Bedien- en rijfouten worden actief voorkomen en zo wordt de kans op ongevallen aanzienlijk verminderd. LSP is vanaf nu beschikbaar voor alle Linde Diesel, LPG en aardgas heftruckmodellen van 1.4 tot 8 ton.

Verantwoordelijkheid van de heftruckchauffeur

Door menselijke fouten ontstaan de meeste ongevallen met heftrucks. De mogelijke gevolgen variëren van kostbare schade, het ontregelen van processen tot ernstig letsel. Het is de verantwoordelijkheid van de heftruckchauffeur om de geldende veiligheidsvoorschriften van de beroepsverenigingen te kennen. Volgens de regels van ongevallenpreventie, die zijn opgesteld door de verzekeringsmaatschappijen voor werkgeversaansprakelijkheid, moeten industriële trucks worden bestuurd op een manier die stabiliteit garanderen.

Het is met andere woorden de heftruckchauffeur die er uiteindelijk voor moet zorgen dat de last op de vorken niet zwaarder weegt dan de toegelaten hefcapaciteit. Hij moet daarnaast ook rekening houden met het lastzwaartepunt en erop letten dat de maximale hefhoogte niet wordt overschreden. Bestuurders van vorkheftrucks worden echter vaak geconfronteerd met de uitdaging dat ze deze drie factoren in evenwicht moeten houden zonder hun exacte waarden te kennen.

Zonder een gedetailleerde kennis van de informatie, die door elke fabrikant wordt verschaft via het capaciteitsdiagram, kunnen heftruckchauffeurs zichzelf en anderen ernstig in gevaar brengen.

Alle gegevens in één oogopslag

Het LSP beeldscherm wordt aan de rechterzijde van de chauffeur geplaatst. Daardoor heeft hij/zij alle relevante informatie in het zicht. De LSP toont het lastzwaartepunt, huidige gewicht van de last en de resulterende maximaal toegestane hefhoogte.  Alle gegevens die bij de heftruckchauffeur meestal niet bekend zijn.

Keuzemogelijkheden met de LSP

De Linde Safety Pilot is verkijgbaar in twee versies. In de LSP Select versie wordt het gewicht op de vorken, hefhoogte, neighoek, de rijsnelheid en de stuuruitslag weergegeven. LSP Active geeft ook informatie over de maximale hefhoogte, het lastzwaartepunt en de maximale neighoek. En niet alleen dat. Om gevaarlijke situaties te voorkomen, grijpt het  systeem in en reguleert de hef-, neig- en rijfuncties.

Dit gebeurt bijvoorbeeld wanneer de heftruckchauffeur de mast in de richting van overbelasting stuurt (heffen en /of neigen). De chauffeur wordt eerst optisch en akoestisch gewaarschuwd. Wanneer de bestuurder deze indicaties negeert, grijpt het voertuig actief in. Het reguleert en blokkeert kritische hef- of neigfuncties. Daarmee voorkomt het systeem dat de heftruck kan kantelen. Ook vermindert LSP automatisch de rijsnelheid, wanneer de chauffeur de lading in de voorwaartse of achterwaartse neigt.

Eén oplossing - vele functionaliteiten

Beide LSP modellen zijn voorzien van een aantal extra functies die de heftruckchauffeur helpt bij de werkzaamheden. Deze zijn vooraf ingesteld en kunnen worden geraadpleegd door middel van een draaidrukknop en worden getoond op het display. Deze functies omvatten onder andere hefhoogte; neigstop om schades aan plafonds of stellingen te vermijden; daallimiet ter voorkoming van vorkslijtage; weegfunctie met praktische info over het  lastzwaartepunt; weergave van de snelheid van het voertuig en het brandstofverbruik van de heftruck.