Clicky


De nieuwe cabines van Scania: combinatie van ergonomisch design en comfort

De nieuwe cabines van Scania: combinatie van ergonomisch design en comfort
24-08-2016 16:56 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie [FE]

BREDA - Toen Scania de cabines voor zijn nieuwe serie trucks ontwierp, was er een duidelijk referentiepunt om van te vertrekken en meteen ook te overtreffen: het populaire en terecht vermaarde interieur van de huidige P, G en R cabines. In de nieuwe generatie heeft Scania zijn ervaring op dit gebied gecombineerd met de resultaten en feedback van honderden perstesten, klantenworkshops en tot slot, maar zeker niet minder belangrijk, feedback van de chauffeurs. De resultaten bevatten alle ingrediënten om een nieuwe maatstaf voor de sector te worden.

"De uitdaging is een flexibel aanbod van cabines te creëren, die zonder compromissen te doen de juiste oplossingen en functies bieden voor alle toepassingen en behoeften”, aldus Göran Hammarberg, Head of Cab Development bij Scania. "Hoewel de behoeften totaal kunnen verschillen, afhankelijk van de rijsituatie of de opdracht, is ons doel altijd hetzelfde: ervoor zorgen dat alle chauffeurs erop kunnen vertrouwen dat niemand anders hen een betere oplossing kan bieden voor hun truck en de omstandigheden waarin ze werken."

Het antwoord van Scania op deze uitdaging is zijn modulaire systeem, een concept waarmee Scania altijd in hoge mate gespecialiseerde oplossingen kan bieden op basis van een beperkt aantal basismodellen.

De modulaire aanpak van Scania is een belangrijke klantwaarde, want zo kan Scania zijn klanten altijd in hoge mate gespecialiseerde oplossingen aanbieden, ongeacht het type toepassing dat de klant nodig heeft voor een specifieke opdracht. Het modulaire systeem vereenvoudigt ook de levering van reserveonderdelen, zodat de trucks van de klant na een reparatie vlugger weer de weg op kunnen.

"Het modulaire systeem is een van onze meest onderscheidende klantwaarden, want het biedt alle klanten ongeëvenaarde kansen voor een oplossing op maat in functie van hun activiteiten. Daarnaast betekent dit ook dat alles, van doorlooptijden tot reparatiekosten, onder controle wordt gehouden, bv. als er schade is”, merkt Göran Hammarberg op. "En dit heeft voor de klanten van Scania uiteraard een gunstig effect op hun operationele kosten."

De chauffeur staat centraal

Bij het ontwerp van het interieur van de nieuwe cabines was het hoofddoel de chauffeur optimale rij- en rustruimte te bieden. Voor de afstelling van de chauffeursstoel zijn er meer opties dan ooit tevoren en elke chauffeur tussen 1,50 m en 2 m lang zou een comfortabele rijpositie moeten vinden. Meer nog, de zichtbaarheid naar voren en naar opzij is verder verbeterd doordat de positie van de chauffeur dichter naar de voorruit toe en een klein beetje meer naar links werd geschoven. Er werd heel wat energie gestopt in het ontwerp van de A-stijlen om de dode hoek te minimaliseren. Het hele dash­board werd iets verlaagd in vergelijking met vroegere modellen, wat een groot verschil maakt voor het voorwaartse zicht.

Er werden ook bijzondere inspanningen geleverd om te verzekeren dat er heel veel been- en voetruimte is voor langere chauffeurs, zelfs wanneer ze warme, ruime kleding en zware schoenen dragen. Dankzij het volledig vernieuwde dashboardpaneel is het ook gemakkelijker om zich zijlings te verplaatsen in de cabine wanneer de truck geparkeerd staat.

Het interieur van de nieuwe cabines van Scania kenmerkt zich door een alomtegenwoordig gevoel voor premiumkwaliteit en virtueel grenzeloze flexibiliteit. Of de chauffeur nu twee koelkasten wil, honderden liters bergruimte of een ultracomfortabel bed: Scania heeft de oplossing.

"Uiteraard werd over het interieurontwerp evenveel nagedacht als over de buitenkant”, zegt Kristofer Hansén, Head Designer bij Scania en de man achter het visuele design van de nieuwe generatie trucks. "Wanneer de chauffeur in zijn cabine stapt, moet hij ogenblikkelijk en met absolute zekerheid voelen dat hij in een Scania zit. Het design van het dashboard is heel toegankelijk en functioneel. De gebogen lijnen helpen de ogen en zelfs de handen hun weg te vinden, zodat u zich veilig voelt in uw voertuig. We hebben ons echt tot doel gesteld een design te ontwerpen dat de chauffeurs helpt bij hun job. Tegelijk wilden we de afmetingen ook binnen de perken houden, want anders zou het stijf en ouderwets aanvoelen."

Slim gebruik van de ruimte

Er kunnen belangrijke functies worden gespecificeerd met ingebouwde automatisering, bv. regensensoren. Daarnaast wordt aan de basisvereisten voldaan met perfect aangepast, ergonomisch design, waarbij alles – van gekoelde frisdrank tot mobiele telefoon – zich binnen handbereik in gemakkelijk toegankelijke bergruimte bevindt. De externe berging op de zijkant van de grotere cabines heeft een opening van 410 x 570 mm en is ook van binnen in de cabine toegankelijk.

De opbergcapaciteit is ontworpen met de nadruk op beschikbaarheid en flexibiliteit. Ze kan worden aangevuld met legplanken, haken, netten, enz. in functie van de individuele behoeften.

De opbergopties werden uitgebreid met bijzondere aandacht voor volume en toegankelijkheid. De indeling van de cabine is zorgvuldig uitgedacht en de ruimte wordt optimaal en tot in de kleinste details benut. Er zijn veel flexibele opties beschikbaar, zoals opbergdozen, planken, haken en netten, afhankelijk van het cabinetype, het gekozen bed en andere specifieke behoeften. Vooral de bedopties zijn bijzonder uitgebreid. Het benedenbed en het eventuele bovenbed zijn beschikbaar in tal van designs en prestatieniveaus in functie van de individuele behoeften en comfortvereisten.

"In de S-cabine is het mogelijk twee bedden van 80 cm te specificeren (het onderste bed kan zelfs tot 100 cm worden verbreed) en deze uit te rusten met onze bijzonder geavanceerde matrassen, bijvoorbeeld voor voertuigen voor lange afstanden, die op twee chauffeurs voorzien zijn", zegt Göran Hammarberg, Head of Cab Deve­lopment bij Scania. "Zo moet niemand het met een minder bed doen en kunnen beide chauffeurs in optimaal comfort slapen. De ruime S-cabines zijn ook uitgerust met extra isolatie. In elk detail zitten zorgvuldig ontworpen, comfortabele oplossingen die de beste omstandigheden creëren voor een goede nachtrust. Meer nog, dankzij de platte vloer van de S-cabine kan men zich makkelijk in de cabine verplaatsen."

Volledige vrijheid

Zelfs het instrumentenpaneel is in de nieuwe cabines modulair, zodat het gemakkelijk aan te passen is aan de behoeften van de klant m.b.t. ergonomisch design, schakelaars, bediening en bergruimte van meerdere prestatieniveaus. Ook vermeldenswaardig is het feit dat alle materialen, ruimten en spelingen dezelfde afwerking en vormen hebben als in een luxe personenwagen.

"De maatstaf voor de afwerking, het gevoel bij het aanraken en de vormen werd tot voor de trucksector ongeziene niveaus opgetrokken, maar uiteraard moet alles robuust blijven en vlekkeloos werken voor de hele levenscyclus van de truck”, zo stelt Kristofer Hansén.

Het dashboard heeft een modulaire structuur en kan gemakkelijk worden aangepast aan de individuele wensen of vereisten. Ongeacht de gekozen cabineversie, wordt het gekenmerkt door een sterk gevoel van kwaliteit, van een niveau dat vroeger alleen met personenwagens werd geassocieerd.

Iedereen die ooit met een Scania heeft gereden, zal zich thuis voelen in de chauffeursstoel, ook al is alles nieuw.

"We veranderen de basis van het ergonomische design niet zomaar en hebben uiteraard ook de ervaring toegepast die we al die jaren bij Scania hebben opgedaan”, benadrukt Fredrik Pehrsson, Head of Vehicle Ergonomics. "Zo zijn er bijvoorbeeld een hele reeks opties, afhankelijk van hoe u uw opbergruimte wilt organiseren. En of u nu kiest voor een S-cabine met platte vloer of een dagcabine uit de R-serie met de nadruk op robuustheid, u zult merken dat de in de cabines gebruikte materialen van de hoogste kwaliteit zijn”.

De modulaire opbouw omvat ook schakelaars en bedieningselementen, een belangrijk element in de werkomgeving van truckchauffeurs. Dankzij deze modulaire opbouw kan elke chauffeur zijn eigen oplossing samenstellen op basis van de meest relevante behoeften voor een bepaald type truck of opdracht.

"U kunt de look meer dan ooit aan uw persoonlijke smaak en behoeften aanpassen. Samen met het perfect ergonomische design, de exacte kleurencombinaties en de juiste materiaalkeuzes helpt dit een comfortabele werkruimte creëren, waar de hoge kwaliteit in alles merkbaar is”, vertelt Kristofer Hansén, Head Designer bij Scania. "Daarnaast is het interieur uiteraard bestand tegen krassen en grondige schoonmaakbeurten. De schakelaars in de deur, bijvoorbeeld, zijn ontworpen om water en stof te weerstaan, zelfs na vele jaren."

Na negen uur achter het stuur is het super om voor het slapen nog even te kunnen ontspannen voor de tv. Het is mogelijk om een comfortabele draaistoel te kiezen, evenals alle kabels en andere infrastructuur die nodig is om een tv-toestel te installeren.

Als optionele extra is er een draaibare en kantelbare passagiersstoel voor optimale ergonomie in de cabine, wat het gevoel van de afzonderlijke zones versterkt. Dankzij de verschillende opties voor de binnenverlichting kan de gebruiker de lichten dimmen en zo verschillende stemmingen creëren. De verduisteringsgordijnen zijn nog verder verbeterd met geavanceerder materiaal en een nog eenvoudigere bediening. De zonnekleppen binnenin zijn afzonderlijk in de hoogte verstelbaar en dankzij het handige mechanisme gemakkelijk af te stellen.

Comfortabele binnentemperatuur

Scania heeft ook volledig nieuwe klimaatsystemen ontwikkeld. Deze zijn ontzettend belangrijk, want ze helpen misschien nog meer dan welk ander aspect ook de perfecte rijomgeving te creëren, die zo kenmerkend is voor Scania. De nieuwe klimaatsystemen zorgen ervoor dat het altijd de chauffeur is, niet de externe omstandigheden, die verzekert dat de rijervaring zo comfortabel mogelijk is, zowel bij het rijden als tijdens de rustpauzes, ongeacht of de truck met een manueel of automatisch klimaatsysteem is uitgerust.

"Hoe goed het klimaatsysteem werkt, is in zekere zin een scheidingslijn in de truckwereld”, zegt Göran Hammarberg, Head of Cab Development bij Scania. "Het is een grote uitdaging, zeker als we bedenken dat er zich in de cabine een relatief groot volume lucht bevindt, dat zowel door de externe temperatuur als door de warmtestraling via de grote ruiten wordt beïnvloed. We hebben een aantal sensoren geïntroduceerd om aspecten zoals zonlicht, vochtigheid en luchtkwaliteit op een bepaald moment te meten. In de nieuwe generatie is het de chauffeur en niemand anders die beslist hoe, waar en wanneer de temperatuur in zijn cabine warm, koud of net goed is."

De cabines kunnen worden geleverd met externe verwarmingstoestellen of een volledig geïntegreerd systeem met standairco. Het systeem is geïntegreerd in het standaardklimaatsysteem, zodat verwarmde of gekoelde lucht via de standaardluchtopeningen wordt aangevoerd en via het aircopaneel wordt geregeld. Dit betekent een constante temperatuur, een stiller systeem en een gelijkmatige verdeling van de juiste temperatuur. De extra verwarmingstoestellen zijn beschikbaar met afstandsbediening en kunnen werken op alternatieve brandstoffen.

Door de verbeterde isolatie van de cabine verbruiken de nieuwe klimaatsystemen in de voertuigen minder energie, wat tot een lager brandstofverbruik leidt. De systemen werden uiteraard geoptimaliseerd met het oog op minimaal energieverbruik. Er werd veel aandacht besteed aan het verminderen van de onderhoudsvereisten voor de klimaatsystemen en optionele extra’s. Een belangrijk aspect is de verbetering van de ontdooiings- en ontwasemingsfuncties. Bijzonder comfortabel is de optie verwarmde voorruit.

Hoogste geluidskwaliteit

Voor uw infotainmentsysteem is er keuze uit een hele reeks opties en functies. In feite bestaat dit uit twee goed geïntegreerde systemen met schermen van 5" of 7". Geïntegreerde bediening op het stuur is standaard, net als stemactivering via een in het plafond verborgen microfoon.

"Beide systemen hebben uiteraard inputs voor AUX en USB, plus de mogelijkheid om twee externe units te ondersteunen, bijvoorbeeld de privé mobiele telefoon van de chauffeur en die van de transporteur, simultaan aangesloten via Bluetooth", zegt Göran Hammarberg.

Het grotere model heeft twee camera-inputs. Beide worden standaard met vier luidsprekers geleverd, met de optie om achteraf nog een centrale luidspreker en een sub­woofer aan te sluiten. Het is mogelijk de slaapcabine zo te specificeren dat vanuit de fabriek voorzien wordt om later bijv. een tv te kunnen installeren.

Moderne infotainmentsystemen zijn een belangrijk element in de werkdag van de chauffeur. Naast functies zoals muziek en navigatie vormen ze voor veel chauffeurs ook de link met thuis, aangezien de unit op het vlootbeheersysteem van de transporteur kan worden aangesloten. Het scherm kan ook worden gebruikt om veiligheidsinformatie, afkomstig van speciale camera’s, weer te geven (optioneel).

"Wat de functionaliteit betreft, is het infotainmentsysteem vergelijkbaar met de modernste systemen die in luxe personenwagens worden gebruikt, maar uiteraard met de levensduur en robuustheid die een truck vereist”, zegt Anna Selmarker, Head of HMI (de digitale interactie tussen mens en machine) bij Scania. "Aangezien de ontwikkelingen op dit gebied razendsnel gaan, zullen we geleidelijk nieuwe functies toevoegen in het kader van het aanbod van aanvullende diensten en ADAS-functies (Advanced Driver Assistance Systems) van Scania."

Toonaangevend design

De nieuwe cabines van Scania bouwen verder op de uitgebreide kennis die Scania in zijn rol als leidende truckbouwer heeft vergaard m.b.t. de behoeften en wensen van truckchauffeurs. In de eerste fase van de productie biedt Scania acht verschillende cabinevarianten en er zullen snel nog meer modellen aan dit aanbod worden toegevoegd. Maar welke van de innovaties in dit nieuwe gamma is nu de belangrijkste?

Het design van de cabines van Scania steunt op alle knowhow die Scania heeft opgebouwd in al deze jaren als premium truckbouwer. De zorgvuldige analyse van de specifieke behoeften van elke afzonderlijke toepassing is een belangrijk aspect van het aanbod van Scania, dat op de lange termijn van cruciaal belang kan zijn voor de rendabiliteit van de klant.

"We denken niet in dergelijke termen”, zegt Göran Hammarberg. "Elk detail heeft een effect op de algemene bruikbaarheid en uiteindelijk zijn het altijd de behoeften van de klant die het resultaat en de specificaties bepalen. Deze keer zijn we van nul begonnen, maar met onze gecombineerde ervaring als springplank. We hebben alle nodige tools om oplossingen op maat te bieden aan elk type Scania-klant, ongeacht de specifieke behoeften voor de toepassingen die hij nodig heeft."