Clicky


RHA, TLV en Febetra luiden noodklok over gevaar in Calais

RHA, TLV en Febetra luiden noodklok over gevaar in Calais
19-08-2016 10:41 | Transport | auteur Redactie [FE]

LONDEN/BRUSSEL - Zowel transportfederatie Febetra, Transport en Logistiek Vlaanderen als de Road Haulage Association uit Groot-Brittannië luiden de noodklok over de situatie in het Franse Calais.

RHA voorzitter Richard Burnett zegt: "We zijn nu een jaar later na de eerste echte escalaties in Calais. En de situatie in Calais is voor vrachtwagenchauffeurs en transporteurs alleen maar verder verslechterd. In juli vorig jaar vroegen wij al om inzet van het Franse leger om de autoriteiten te helpen om het havengebied te beveiligen. Maar er is geen gehoor aan gegeven."

Ondertussen groeit de migrantenstroom in Calais met de dag. Inmiddels zouden er al meer dan 9.000 migranten zich in de Calais kampen ophouden. Alle migranten hebben maar één doel: zo snel mogelijk Groot-Brittannië bereiken. Helemaal nu de migranten door mensensmokkelaars wordt voorgehouden dat vanwege de Brexit ze moeten zorgen zo snel mogelijk naar Groot-Brittannië zien te komen.

"Dit is een onaanvaardbare situatie", zegt Richard Burnett.

Migranten klimmen op vrachtwagens, in vrachtwagens, snijden zeilen kapot, bevuilen vracht, maar erger nog de laatste weken gebruiken de migranten ook exceptioneel geweld om op of in vrachtwagens te komen.

"Elke nacht gooien ze alles wat ze kunnen vinden, hout, autobanden, etc, op de snelweg A16 richting Calais en steken die blokkades in brand, waardoor een chauffeur wel moet stoppen. Dan komen ze tevoorschijn met messen, stokken en knuppels, bedreigen de chauffeurs en dwingen hen de laadruimte van hun truck te openen.", aldus Febetra directeur Philippe Degraef vrijdag in de Belgische krant De Standaard.

Febetra heeft vorige week officieel aan de ministers Jan Jambon (N-VA, Binnenlandse Zaken) en Didier Reynders (MR, Buitenlandse Zaken) gevraagd de problemen bij hun Franse collega’s en bij Europa aan te kaarten. "Wij hebben de indruk dat de Franse ordediensten het laten betijen. Dat kunnen wij niet langer aanvaarden."

Richard Burnett voegt daar aan toe: "Toen ik vorig jaar Calais bezocht waren de meeste migranten acties beperkt tot de nachtelijke uren. Maar chauffeurs worden nu 24 uur per dag geconfronteerd met geweld. We zien de migranten, op klaarlichte dag, van alles in brand steken midden op de weg. Ze gooien stokken, bomen en zelfs bezine bommen naar onschuldige chauffeurs. Chauffeurs die alleen maar proberen hun werk te doen."

"De tijd van praten is voorbij", aldus Richard Burnett. "Duizenden vrachtwagenchauffeurs maken elke dag gebruik van Calais. Hoe lang mogen levens en het levensonderhoud van deze chauffeurs nog in gevaar gebracht worden? Ze zijn niet enkel chauffeurs maar ook moeders, vaders, zonen en dochters. Ze zijn absolute helden!", besluit Burnett.

Ook Transport en Logistiek Vlaanderen maakt zich ernstig zorgen. "Door de grote terreurdreiging zet Frankrijk zeer veel agenten in voor grenscontroles. Daardoor is Calais geen prioriteit meer. De transportsector is er het slachtoffer van", zegt Lode Verkinderen, secretaris-generaal van Transport en Logistiek Vlaanderen, eveneens in de Standaard. "Ik vrees  dat er eerst een dode  moet vallen voor iemand dit probleem weer serieus neemt."