Clicky


Mercedes-Benz gaat 3D-printing gebruiken voor vrachtwagen reserveonderdelen

Mercedes-Benz gaat 3D-printing gebruiken voor vrachtwagen reserveonderdelen
02-08-2016 12:20 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie [FE]

STUTTGART(D) - Originele reserveonderdelen voor trucks van Mercedes-Benz die, zelfs na een lange periode, besteld en geleverd kunnen worden; in de dienst na verkoop van Mercedes-Benz Trucks is dat al sinds jaren een feit. Mercedes-Benz Trucks zet nu echter een volgende stap met de nieuwste 3D-printingtechniek voor kunststof onderdelen. Die benadering wordt de standaard productiemethode in de afdeling Customer Services & Parts.

Vanaf september kunnen er 30 reserveonderdelen besteld en geleverd worden die op 3D-printers vervaardigd zijn. Die aanpak maakt het mogelijk om de onderdelen snel en goedkoop te vervaardigen, in gelijk welke aantallen (vanaf één stuk) en met de vertrouwde kwaliteit van de constructeur.

Met het gebruik van de 3D-printingtechnologie als een innovatief en modern productieproces in de dienst na verkoop neemt Mercedes-Benz de rol van pionier en technologieleider bij de internationale truckbouwers op zich.

“In overeenstemming met de belofte van ons merk, ‘Trucks you can trust’, hanteren we dezelfde normen op het vlak van betrouwbaarheid, functionaliteit, duurzaamheid en zuinigheid voor reserveonderdelen die met 3D vervaardigd zijn, als voor onderdelen uit de klassieke productie,” onderstreept Andreas Deuschle, directeur Marketing & Operations van de afdeling Customer Services & Parts binnen Mercedes-Benz Trucks. “3D biedt echter veel meer mogelijkheden; dat is ook de reden waarom we de productie van onderdelen met de 3D-printingtechniek snel zullen uitbreiden.”

Ervaring en hightech: garantie voor de hoogste 3D-kwaliteit

Vandaag produceert Daimler elk jaar meer dan 100.000 onderdelen als prototypes voor de afzonderlijke afdelingen van het bedrijf.

“We doen ons voordeel met de ruime ervaring die Daimler bij de productie van prototypes met de 3D-printingtechniek opgedaan heeft,” zegt Andreas Deuschle. De beschikbare onderdelen zijn allemaal vervaardigd in hoogwaardige kunststof. Afdekkingen, tussenstukken, veerkappen, lucht- en kabelleidingen, klemmen, steunen en andere elementen zijn slechts enkele voorbeelden van de onderdelen die dankzij de 3D-printingtechnologie goedkoop en met hoge kwaliteit vervaardigd kunnen worden.

De ‘geprinte’ reserveonderdelen worden met moderne 3D-printers volgens het SLS-printingproces vervaardigd (SLS = selective laser sintering). De onderzoeks- en ontwikkelingsafdelingen van Daimler hebben de procesparameters verbeterd en vastgelegd om aan de hoge kwaliteitsnormen van Mercedes-Benz Trucks te voldoen. De klant kan elk 3D-reserveonderdeel bestellen met het speciale onderdeelnummer waaronder het in de lijst met bestelcodes en in de onderdelencatalogi van Mercedes-Benz Trucks opgenomen is. Zelfs na verscheidene decennia kan de klant erop rekenen dat zijn onderdeel snel via de Mercedes-Benz Logistic Supply Chain geleverd wordt - gelijk waar in de wereld.

Doordat het 3D-printingproces grondstoffen spaart, helpt het om het milieu te beschermen. Tegelijk speelt het een pioniersrol in de dienst na verkoop. De moeilijkste opdracht in de sector van de reserveonderdelen bestaat er in onderdelen te leveren voor modelreeksen die niet meer gebouwd worden. Dat betekent dat het aanbod reserveonderdelen moet omvatten waarvan er elk jaar maar enkele stuks gevraagd worden. De productie daarvan is niet rendabel voor de leveranciers, omdat productievestigingen en -materiaal vaak jaren lang in stand gehouden en onderhouden moeten worden. Met het 3D-printingproces behoren die problemen tot het verleden. Elk 3D-onderdeel is immers snel op aanvraag beschikbaar en dat gelijk waar.

Al heel snel nadat de designgegevens en het order ontvangen zijn, kunnen de onderdelen geprint worden - daardoor kunnen de productie en levering van reserveonderdelen aanzienlijk versnellen. Omdat reserve- en andere onderdelen zelfs na lange tijd op basis van de geleverde gegevens heel gemakkelijk ‘herprint’ kunnen worden, hoeven ze nergens opgeslagen of bewaard te worden. Tegelijk verminderen ook de kosten en neemt de druk op de grondstoffenvoorraden en het milieu af omdat er geen soms moeilijk te verwerken materiaaloverschotten zijn.