Vele noviteiten en primeurs Jungheinrich op CeMAT 2011

Vele noviteiten en primeurs Jungheinrich op CeMAT 2011
18-02-2011 10:09 | Bedrijfsnieuws | auteur de redactie
Jungheinrich onthult op de internationale vakbeurs CeMAT 2011 diverse noviteiten en primeurs op het gebied van de intralogistiek. De beurs wordt gehouden van 2 tot en met 6 mei in Hannover.

Tijdens CeMAT richt Jungheinrich zich sterk op de interne goederenstromen. Onder het zogenaamde EXPO-dak (standnummers P33 en P34) en op het buitenterrein eromheen presenteert de Duitse fabrikant innovatieve oplossingen voor alle processen binnen de intralogistiek: van goederenontvangst tot aan de verzending en het laden van vrachtauto's bij goederenuitgang en alles wat zich daartussen bevindt.

De basis ligt daarbij uiteraard nog in het intern transportmaterieel. Zo onthult Jungheinrich tijdens de CeMAT vakbeurs een nieuwe reachtruck, diverse disselgestuurde trucks en een zware diesel- en LPG-heftruck met Hydrostatic Drive (draagvermogens tot 5.000 kg). Met de laatste breidt de lijn hydrostatische diesel- en LPG-heftrucks naar boven toe uit. De DFG/TFG 5s-serie zal als ‘0 serie’ truck op de beurs present zijn.

Verder onthult Jungheinrich de nieuwe elektrische trekker EZS C40. De trekker met een capaciteit van 4.000 kg en superelastisch aandrijfwiel is geschikt voor een inzet op oneffen terrein zoals in de buiteninzet tussen hallen. Ook de bodemvrijheid van de trekker is vergroot ten opzichte van z’n conventionele broer.



Diverse stapelaars
De ERC 212, 214 en 216 zijn nieuwe elektrische stapelaars met een opklapbaar platform. De stapelaars bieden de mogelijkheid tot zowel meelopen en compact manoeuvreren, als ergonomisch en comfortabel meerijden op het neergeklapte platform. De stapelaar kan dan ook harder rijden.

Tegelijk met de ERC verschijnt ook een nieuwe serie elektrische meeloop stapelaars met brede wielarmen: de EJC B10 en B12. Doordat een pallet tussen de wielarmen kan worden opgenomen en de vorken 'vrijdragend' zijn, kunnen ook pallets met onderlatten probleemloos met de stapelaar worden opgenomen.

Vlootbeheersoftware ISM Online
Jungheinrich beperkt zich tijdens CeMAT niet tot intern transport trucks en magazijninrichtingen alleen, maar toont ook het nieuwe vlootbeheersysteem ISM Online. Met dit programma is het mogelijk om truckvloten onafhankelijk van hun omvang en complexiteit te beheren, analyseren en efficiënter in te zetten. Bedrijven die meerdere vestigingen hebben, kunnen met de software alle vloten ineens beheren. Zelfs over landsgrenzen heen.

De nieuwe vlootbeheersoftware van Jungheinrich bestaat uit verschillende pakketten, die naar wens van de gebruiker zijn samen te stellen. De data is wereldwijd bereikbaar via een Jungheinrich managementportal in een beveiligde omgeving op internet.

Wereldprimeur: magazijnnavigatie voor brede gangen
Als eerste bedrijf ter wereld toont het Duitse concern op de beurs in Hannover een nieuw magazijnnavigatie systeem dat in brede gangen (en ook in de voorzone) inzetbaar is. "Hiermee wordt het in de toekomst mogelijk om ook buiten smalle gangen efficiënter en proceszekerder te werken", zo stelt Dr. Helmut Limberg, directeur Verkoop bij Jungheinrich. "Met de twee jaar geleden geïntroduceerde magazijnnavigatie in smalle gangen, kunnen in de praktijk inmiddels tot 25% hogere omslagprestaties worden behaald."

De magazijnnavigatie voor brede gangen is anders dan die in smalle gangen. Waar in smalle gangen de magazijntrucks hun plaats bepalen aan de hand van RFID-tags in de vloer, worden voor brede gangen 2D-barcodes aan het plafond bevestigd. Een scanner op de truck leest de codes uit en bepaalt aan de hand daarvan de positie van de machine. De reden hiervoor is dat in brede gangen de trucks niet - zoals in smalle gangen - geleid worden, maar vrij verrijdbaar zijn.



Automatische pallettrucks en stapelaars APM
Ook de Jungheinrich Auto Pallet Mover oplossing (APM) wordt op CeMAT gepresenteerd. Dit is een geautomatiseerde Jungheinrich truck (veelal een pallettruck of stapelaar) die zich zelfstandig door het magazijn beweegt. De APM is vooral interessant voor regelmatige transportopdrachten, bijvoorbeeld van goedereningang of productie naar een bufferlocatie in een palletstelling.

De APM kan 'stand-alone' worden ingezet, maar ook worden verbonden aan een Warehousemanagementsysteem. Indien gewenst kan het automatische programma op elk moment worden onderbroken om de truck manueel voor een andere taak te gebruiken. Door daarna de truck met een druk op de knop weer vrij te geven, pakt deze het automatische programma weer op. Een prototype van de APM werd op de laatste editie van de Nederlandse vakbeurs Logistica eind 2009 onthuld.

Jungheinrich behoort tot de grootste leveranciers en producenten van intern transport oplossingen ter wereld en is in Nederland gevestigd in Alphen aan den Rijn. Het bedrijf verkoopt, verhuurt en verricht service aan vele verschillende soorten hef- en magazijntrucks en verzorgt bovendien totale magazijninrichtingen voor haar klanten. Daarbij levert het alle gerelateerde diensten zoals veiligheidskeuringen voor machines en magazijnstellingen, bedienertrainingen, advies en ontwikkelt het eigen softwarepakketten voor in en om het magazijn.

Jungheinrich is tijdens CeMAT 2011 te vinden onder het EXPO-dak op het buitenterrein. Standnummers P33 en P34. CeMAT 2011 vindt plaats van 2 tot 6 mei 2011 in Hannover.


ACTUEEL

Vanwege stiptheidsacties van Franse douaniers zijn er lange wachttijden in Calais. Check hieronder de actuele wachttijden.

Actuele wachttijden

Truckoccasions

Rijverboden
Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier