Transport Online - UTi zegt eenzijdig cao op

UTi zegt eenzijdig cao op

UTi zegt eenzijdig cao op
29-07-2016 09:26 | Arbeidsvoorwaarden | auteur Redactie [FE]

VENLO - Sinds jaar en dag is er bij logistiek bedrijf UTi Nederland een cao van toepassing. Een cao die telkens door vakbonden CNV en FNV met de Nederlandse directie werd verlengd. Recent heeft DSV wereldwijd UTi overgenomen. Nu ook binnen Nederland DSV de scepter binnen UTi zwaait, hangt de vlag er voor UTI werknemers troosteloos bij. De directie heeft de cao opgezegd en al eerder laten weten geen behoefte aan een nieuwe cao te hebben.

Een cao heeft altijd een looptijd en als je een nieuwe cao wilt afspreken, dient de cao formeel door één der partijen te worden opgezegd. Ook als men geen nieuwe cao meer wil afspreken kan men de cao opzeggen. Er geldt een wettelijke opzegtermijn van drie maanden.

De huidige cao bij UTi loopt tot en met 31 juli 2016 en eindigt dus per 1 augustus 2016. HRM director Hans Vermeer heeft per 25 juli de cao formeel opgezegd. Dat betekent dat de huidige cao nog tot en met 31 oktober geldig blijft. Daarna is er bij UTi geen cao meer van toepassing

Ook na beëindiging van de CAO kan een werkgever niet eenzijdig afwijken van de CAO. Dit komt doordat de CAO doorwerkt in de individuele arbeidsovereenkomst. Dit is niet in de tijd gelimiteerd. Wel kunnen werkgever en werknemer(s) met toestemming van de werknemer(s) afspraken maken die van de CAO afwijken.

Ten aanzien van nieuwe werknemers is de werkgever niet gebonden aan de cao. Hier doet zich echter weer de juridische vraag voor of de werkgever gelijk werk verschillend mag belonen. Dit is namelijk in principe niet toegestaan. Een latere nieuwe cao die eventueel tot stand komt "overruled" bovendien afwijkende afspraken.

Conclusie: Hoewel er na opzegging van de cao formeel weer sprake is van contractvrijheid, is de ruimte om de individuele arbeidsovereenkomst eenzijdig aan te passen minimaal.

DSV is in Nederland opgedeeld in drie divisies: Te weten DSV Road, DSV Solutions en DSV Air & Sea. Bij DSV Solutions sluit FNV telkens een cao af. Bij de andere twee divisies geldt er geen cao en spreekt de COR met werkgever de arbeidsvoorwaarden af.

DSV Solutions is ontstaan door overnames van Furness Logistics B.V en Frans Maas. Bij deze twee bedrijven gold altijd al een cao. Doordat de FNV in beide voorlopers van DSV Solutions veel leden had en nu bij DSV Solutions nog steeds veel leden heeft, die een eigen cao van groot belang vinden, bleef FNV in staat telkens nieuwe cao afspraken met DSV Solutions te maken. "Dat gaat lang niet altijd eenvoudig, maar uiteindelijk komen we er telkens toch weer gezamenlijk uit. De laatste twee cao’s bleek het overigens helaas wel noodzakelijk om deze middels vakbondsacties af te dwingen.", aldus Henri Janssen.

De vakbonden gaan nu eerst inventariseren hoe de leden over de opzegging van de cao denken en in september de balans opmaken hoe verder te handelen.

Bijlage:



Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Rijverboden

Actuele Brandstofprijzen
Euro951,683
Diesel1,325

Aangeleverd door UnitedConsumers

Meer brandstofprijzen

Truckoccasions