Clicky


CNV Vakmensen: 'Sociaal gezicht Arriva heeft schaduwzijde'

CNV Vakmensen: 'Sociaal gezicht Arriva heeft schaduwzijde'
26-07-2016 17:02 | Arbeidsvoorwaarden | auteur Redactie [FE]

UTRECHT - "Het gaat om geloofwaardigheid. Die verspeelt Arriva hiermee.” Zo vat bestuurder Jean-Marie Severijns van CNV Vakmensen de strubbelingen samen rond het sociaal plan voor Veolia-medewerkers.

"Acht weken geleden verkondigde Arriva nog dat de uitgangspunten van het sociaal plan Arriva-Brabant (december 2014) leidend zijn voor Veolia-personeel. En nu ineens beroept de directie zich op nieuwe wetgeving. En roomt daarmee duizenden euro’s af op elke werknemer waarvoor ontslag dreigt. Arriva wil gewoon voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Zo wordt de Limburgse concessie over de rug van de werknemers verdiend."

Medio december 2016 gaan circa 1.000 werknemers van Veolia via een concessiewisseling in Limburg over naar Arriva. Voor ongeveer 140 indirecte medewerkers (kantoorpersoneel) worden het spannende tijden. De vraag is of zij straks op de loonlijst staan van Arriva. Vrijwel zeker is dat enkele tientallen van die Veolia-medewerkers hun baan verliezen bij de overgang van de Limburgse vervoersconcessie van Veolia naar Arriva.

Maandag 25 juli startte het overleg over een sociaal plan voor deze groep medewerkers. Volgens Severijns maakt Arriva de klassieke denkfout dat de wettelijke transitievergoeding de bovengrens is voor ontslagvergoedingen van werknemers.

“Dat is dus niet zo. Een sociaal plan vormt juist een aanvulling op wet- en regelgeving. Een sociaal plan waarin stelselmatig wordt verwezen naar wet- en regelgeving is geen sociaal plan. Uitgangspunt voor CNV Vakmensen blijft altijd een reële compensatie voor werknemers die buiten hun schuld hun baan verliezen door keuzes van hun werkgever. Die transitievergoeding is er voor ontwikkeling van mensen naar een andere baan en alle overige inspanning die daarvoor wordt geleverd. Los daarvan hebben mensen recht op een vergoeding voor het feit dat ze hun baan verliezen."

Cao-ruil

Severijns ziet ook in de overige voorstellen van Arriva over de Limburgse concessie bewijs dat de werkgever voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten.

“Arriva wil de extra’s van de cao openbaar vervoer bij Veolia Transport Limburg afromen; enkel de cao Openbaar Vervoer zou gelden voor de nieuwe medewerker. Louter een centenkwestie. En op het spoor willen ze de cao Multimodaal laten gelden voor nieuwe machinisten. Dat zijn gewoon onverbloemde bezuinigingsmaatregelen. CNV Vakmensen stelt dat je zo niet met je mensen om gaat als je tegelijkertijd pretendeert een betrouwbare werkgever te zijn en voorstander bent van level playingfield. En dat zullen we de Arriva-directie ook duidelijk maken in de komende periode.”