Hyster maakt als eerste Tier 4i/Stage IIIB introductie op haar Big Trucks bekend

Hyster maakt als eerste Tier 4i/Stage IIIB introductie op haar Big Trucks bekend
12-01-2011 13:55 | Bedrijfsnieuws | auteur de redactie
Hyster is de eerste fabrikant die een volledig aanbod zware heftrucks heeft dat voldoet aan Tier 4i/Stage IIIB emissievoorschriften. De serie Big Trucks van Hyster (met vermogens vanaf 16 ton) wordt geleverd met nieuwe Cummins-motoren en nieuwe technologie die zorgen voor lage emissies en tot 15% brandstofbesparing.

Vanaf deze maand krijgen containerhandlers en zware vorkheftrucks (vanaf 16 ton) te maken met nieuwe emissievoorschriften: 'Tier 4i (Interim)', de EPA-voorschriften voor de Noord-Amerikaanse markt en 'Stage IIIB', het equivalent van de Europese Unie. De voorschriften hebben betrekking op alle machines met dieselmotor die niet op de openbare weg komen en vermogens hebben van meer dan 173 pk (129 kW).



Tijdens een groot internationaal evenement in november in Nijmegen heeft Hyster een volledig aanbod Big Trucks gepresenteerd dat volledig aan deze nieuwe standaard voldoet.

Op de assemblagelijn van de toonaangevende Hyster Big Trucks in Nijmegen worden de volgende series zware heftrucks geassembleerd: 16-18 ton, 25-32 ton, 36-48 ton, empty containerhandlers, beladen containerhandlers en reachstackers. Al deze series worden voorzien van nieuwe Cummins motoren die volledig aan de emissievoorschriften voldoen.

Antoon Cooijmans, Product Manager Big Trucks, legt uit: "Met de nieuwe trucks hebben we niet alleen het brandstofverbruik verminderd, maar tevens de productiviteit verhoogd, dankzij een snellere reactie van de motor. De Hyster Big Trucks zijn ook schoner en stiller dan ooit tevoren en dat alles met verlaagde CO2-emissies."

Naast de Cummins-motortechnologie heeft Hyster tevens nieuwe ontwikkelingen op het gebied van optimalisering van prestaties doorgevoerd, zoals 'Cooling on Demand', hydraulica met lastdetectie, toerentalbeheer en verlaagd stationair motortoerental die allen zorgen voor een verlaagd brandstofverbruik.



"Afhankelijk van het vermogen, de werkcyclus en de toepassing bieden de nieuwe Hyster-trucks een besparing van het brandstofverbruik van ongeveer 15 % in vergelijking met vorige modellen", voegt Antoon toe. Hij vertelt verder dat bestuurders daarnaast kunnen kiezen tussen twee standen: ECO-eLo 'brandstofefficiëntie' en HiP 'hoge prestaties'. De stand HiP is de stand voor normaal gebruik, terwijl de machine in de stand ECO-eLo een lager maximaal motortoerental gebruikt en een betere brandstofefficiëntie heeft.

De nieuwe Cummins-motoren leveren een snelle turbo reactie bij een laag motortoerental en houden deze hogere boost vast bij hoger motortoerental. Dit dankzij de turbocompressor met variabele geometrie (VGT™), die de stroom van uitlaatgassen in het turbinewiel varieert.

Door gekoelde uitlaatgasrecirculatie (EGR) te combineren met een verbeterd HPCR (High Pressure Common Rail) brandstofsysteem is de verbranding schoner en efficiënter, en wordt de uitstoot van NOx effectief onder controle gehouden. Het volledig geïntegreerde Cummins-dieselpartikelfilter (DPF) verlaagt de deeltjesemissies daarnaast nog met meer dan 90%. De uitlaatgassen stromen uit de motor en in het partikelfiltersysteem, waar ze worden verzameld en geoxideerd (geregenereerd).



Andere kenmerken van de nieuwe motor zijn onder meer het nieuwe Cummins Direct Flow™-luchtfiltersysteem, dat de filterefficiëntie optimaliseert en het Cummins-carterventilatiesysteem, dat voorkomt dat emissies uit het carter van de motor ontsnappen door middel van een zeer efficiënt afscheidingsfilter.Het voorkomt ook olienevel en kleine oliedruppels, zodat de motor schoon blijft. Dankzij beschermingssystemen voor motor en transmissie zorgt Hyster voor een uitstekende betrouwbaarheid in de meest veeleisende toepassingen.


Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Truckoccasions

Rijverboden