Clicky


Vaarweg Middensluis omgelegd naar zuiden

Vaarweg Middensluis omgelegd naar zuiden
19-07-2016 16:39 | Werkzaamheden | auteur Redactie [FE]

AMSTERDAM - De baggerwerkzaamheden aan het Zuidersluiseiland zijn afgerond en vervolgens is op 6 juli de vaarweg succesvol omgelegd naar het zuiden. In deze nieuwe situatie waarborgt Havenbedrijf Amsterdam de veiligheid voor de scheepvaart. Zo mogen schepen langer dan 125 m en breder dan 19 m niet meer door de Middensluis.

Impact op scheepvaart

Om een veilige doorvaart van schepen te garanderen, heeft Aannemersconsortium OpenIJ een beperking op de Middensluis afgesproken met Havenbedrijf Amsterdam.

"Schepen met een lengte tot 125 m en een breedte tot 19 m kunnen nog door de Middensluis", vertelt Reinier Duijneveld, maritiem en calamiteitencoördinator OpenIJ.

"Schepen die de afmetingen overschrijden moeten gebruikmaken van de Noordersluis, waardoor het daar drukker zal worden", vervolgt Duijneveld. Jeroen Schmohl, manager operations bij Havenbedrijf Amsterdam, benadrukt: 'Dit vraagt extra aandacht van de verkeersleiders. De sluiswachters dragen zorg voor een optimale benutting van de beschikbare sluizen."

Eenmalige loodsplicht

Door de werkzaamheden is de geografische situatie van het sluizencomplex constant aan verandering onderhevig. "Met het oogpunt op veiligheid zijn schepen die tot op heden vrijgesteld waren van de loodsplicht daarom eenmalig verplicht om met een loods te varen als zij gebruikmaken van de Middensluis", legt Schmohl uit.

"Zowel bij het van buiten naar binnen als het van binnen naar buiten varen is de loods aanwezig. Dit doen we zodat de schepen kunnen wennen aan de nieuwe situatie', vervolgt Schmohl. 'Daarna geldt de ontheffing van de loodsplicht weer."

Vaarweg omgelegd naar het zuiden

Cutterzuiger Biesbosch baggerde door tot een diepte van 10,50 m was bereikt, de diepte die nodig was voor het aanleggen van de nieuwe vaarweg aan de binnenzijde van de Middensluis. Op 6 juli is de vaarweg omgelegd naar het zuiden. Duijneveld licht toe: "Vier gele boeien en vaarwegbebording op drie locaties geven de nieuwe vaarweg aan voor de scheepvaart."

Op die manier waarborgt OpenIJ de veiligheid op het water. Duijneveld vertelt over de volgende stap: "Nu de vaarweg om is, kan OpenIJ het eigen werkgebied afzetten en starten met de bouw van de nieuwe zeesluis."